Informace k výuce a testování žáků
od 12. dubna 2021
Vážení rodiče,
Od 12. 4. 2021 bude probíhat výuka v MŠ dle pokynů MŠMT v návaznosti na jednání Vlády ČR dne
6. dubna 2021 viz. příloha č.1
Prezenční výuky se mohou účastnit pouze děti, které budou mít negativní test na COVID-19. Všechny závazné informace k testování jsou uvedeny v příloze č.2 a jsou označeny oranžovou barvou.
Testovat budeme 2x týdně, vždy v pondělí a ve čtvrtek. Testování bude probíhat tzv. samoodběrem, u kterého není nutná asistence zdravotnického personálu.
Testování dětí bude probíhat v prostorách zadního vchodu do MŠ (ze zahrady) od 6:00 do 8:00 hodin. Prosíme rodiče, aby počítali se zdržením při zobrazování výsledku testu (15-20min.) Rodiče dětí, které přijdou do MŠ mimo testovací dny, si předem domluví testování na tel.: 702 235 534.
Zápis do MŠ
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo v souvislosti s mimořádnými opatřeními vlády k ochraně obyvatelstva v souvislosti s koronavirem a onemocněním COVID-19 opatření k organizaci zápisů k předškolnímu vzdělávání pro školní rok 2021/2022 (číslo jednací: MSMT-6651/2021-1)
Z důvodu mimořádných opatření bude zápis dětí do mateřských škol probíhat bez přítomnosti dětí.
Od 2. května 2021 do 16. května 2021 bude na webových stránkách školy spuštěna aplikace online zápisu.
Od 24. 4. 2021 budou na webových stránkách školy www.zssvino.cz zveřejněny aktuální informace o zápisu.
Interaktivní výuka
Vážení rodiče, máme velkou radost, že se Vám líbí interaktivní výuka prostřednictvím iŠkoličky. Na základě pozitivní zpětné vazby jsme zajistili pokračující interaktivní program na měsíc duben, který je zaměřen na velikonoční tradice a zvyky. Můžete se kdykoli přihlásit pomocí stejných přihlašovacích údajů.
Přejeme Vám krásné prožití velikonočního období!
Online výuka
Z důvodu uzavření MŠ probíhá povinná předškolní výuka dětí distančně.
Stejně jako ve škole, i my využíváme služeb Microsoft Teams, kde na děti každý týden čekají nové úkoly a náměty. S dětmi jsme také pravidelně ve video – spojení. Při této výuce se nám osvědčilo používání nejen pracovních sešitů, ale i interaktivního programu iŠkolička. Naši předškoláci zvládají online výuku úspěšně a my jsme moc rádi za pozitivní zpětnou vazbu.
Touto cestou bychom také chtěli poděkovat rodičům za spolupráci, vstřícnost, trpělivost a za fotografické sdílení zadaných úkolů a úspěchů.
Děkujeme a snad se již brzy setkáme!
Pomáhám přírodě a poznávám ji
V průběhu kalendářního roku 2020 se žáci ze třídy Motýlek na MŠ Polanecká zúčastnili XV. ročníku přírodovědné soutěže s názvem „POMÁHÁM PŘÍRODĚ A POZNÁVÁM JI“2020. Tento projekt pro mateřské školy v Ostravě připravili pracovníci Střediska volného času Korunka, konkrétně Střediska Přírodovědců v Ostravě – Porubě. Loňský ročník byl zaměřen na téma „Život ve vodě a u vody“. Společně s dětmi jsme poznávali význam vody v přírodě a pro člověka, učili se poznávat vodní živočichy (bezobratlé, ryby, obojživelníky, plazy, ptáky, savce), ale také rostliny a dřeviny. Absolvovali jsme exkurzi do chovatelské stanice Střediska přírodovědců, zúčastnili se výukových terénních programů, např. do zámeckého parku a rybníku v Porubě, do okolí rybníků v Polance, k PR Rezavka nebo PP Svinovské tůně. V rámci tohoto projektu jsme se zúčastnili výchovně vzdělávacího programu ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm. Navštívili jsme Mlýnskou dolinu a její „živé stavby“ s jejich zařízeními v provozu. Měli jsme možnost si uvědomit, jak ojedinělé postavení měla a má voda. Pozorovali jsme vodní mlýn, hamr, vodní valchu, pilu. Děti se seznámily se stavbou, funkcí a významem rybníka pro člověka.
Na podzim jsme se vydali do Botanického parku ZOO Ostrava „Cestou vody“, na procházku podél vodotečí, mokřadů, lesních tůní a rybníků a nahlédli jsme do domova vodních a bahenních rostlin a živočichů. V exteriérech Střediska přírodovědců v Ostravě – Porubě jsme se zúčastnili akce „Den zvířat“ jako náhradu za dubnové zrušení Dne Země. Čekaly nás různé přírodovědné aktivity, workshopy, soutěže, prohlídka živých zvířat, které nám připravili žáci Chovatelského kroužku. Mohli jsme zhlédnout prezentaci Kynologického oddílu Městské policie Ostrava i agility s cvičenými psy.
Aktivně jsme se zapojili do mezinárodního projektu Ekoškola, jehož jedním tématem byla i „Voda“. Děti poznávali význam vody a proč je důležité vodou šetřit. Dozvěděli se, odkud se bere voda v kohoutku, v jejich škole a kam putuje voda odpadní. Zamýšleli se nad rozdílem mezi vodou z kohoutku a vodou balenou. Seznamovali se s principy šetrného úklidu. Děti ve škole zjišťovali, jak velkou mají spotřebu vody, jakou vodu pijí a jaké čisticí prostředky se ve škole používají. Sami navrhovali, jak vodou ve škole šetřit. Během celého roku jsme s dětmi pečovali o zeleninovou zahrádku, pozorovali vodu v přírodě, v chovatelském koutku jsme pečovali o akvarijní rybičky a v letních měsících také využívali mobilní terárium pro pozorování drobného hmyzu. V zimních měsících jsme se starali o ptáky na krmítku.
Po vyhodnocení projektu „Pomáhám přírodě a poznávám ji“ získali děti ze třídy Motýlci nejen účastnický list za aktivitu a rozvoj ekologického myšlení, ale také individuální drobné dárky a předměty, a společné hry a hračky pro celou třídu.
Interaktivní výuka
Vážení rodiče,
jelikož je naše MŠ uzavřena, zajistili jsme pro Vás a Vaše děti přístup k interaktivnímu programu – zkušebně na jeden měsíc. Velmi podobné programy používáme s dětmi při interaktivní výuce v MŠ a děti je tak dobře znají. Přístupové informace i s posupem k přihlášení Vám zašleme na email.
Online výuka pro předškoláky
Pro rodiče předškoláků, kteří nechodí z důvodu covidu 19, nebo jsou nemocní do MŠ.
Dětem i sobě můžete prospět, když se budete inspirovat následujícími doporučeními, která nabízíme:
• společně zpívejte, kreslete, malujte, modelujte, hýbejte se, hrajte společenské hry,
• věnujte čas cíleně dětem, povídejte si, vyprávějte,
• s dětmi čtěte každý den, o přečteném si povídejte, pokládejte dětem k přečtenému otázky,
• zapojte se aktivně do hry dítěte (stavebnice, skládanky, hry „na něco“…),
• podporujte děti v samostatnosti (péče o sebe – oblékání, hygiena…),
• zapojujte děti do běžných domácích činností (úklid, vaření, péče o blízké, o květiny, o zvířata…),
• dbejte na pravidelný režim,
• podporujte rodinné rituály spojené s denními činnostmi i významnými událostmi (rituály před spaním, vítání a loučení, oslava tradic a výročí…),
• využijte získaný čas pro činnosti s dětmi, které jindy odkládáte, nestíháte (logopedická cvičení, sebeobslužné činnosti, pohybové aktivity…),
• povídejte si s dětmi i o současné situaci, děti se potřebují orientovat v tom, co se kolem nich děje, když se samy ptají, komentují, poskytněte jim přiměřené informace, je to pro ně důležité,
Pro děti, které nebudou v MŠ celý týden, budeme zasílat e-mailem úkoly na vypracování.
Vánoce v MŠ Polanecká
Ve čtvrtek dne 17. prosince v naší mateřské škole proběhlo vánoční posezení. Děti nejprve společně posvačily, vychutnaly si donesené cukroví, ale i to, které jsme společně upekli. U ozdobeného stromečku jsme si připomenuli vánoční zvyky a tradice, za doprovodu klavíru a hudebních nástrojů jsme si zazpívali koledy. Krásným zakončením bylo objevování dárečků pod stromečkem.
Mikulášská návštěva
V pátek 4.12.2020 proběhlo v naší mateřské škole Mikulášské dopoledne.

Pohádkové představení
Dnes si děti ze třídy Motýlek připravily divadelní představení pro děti ze třídy Berušek. Na programu byla pohádka „O budce“. Děti si postavili budku, nachystaly rekvizity a nechyběl nám ani kašpárek, vypravěč!
Inkluze v mateřské škole
Letošní školní rok se naše školka zapojila do projektu „Podpora inkluzivního vzdělávání pro sociálně vyloučené lokality v Ostravě“, který zaštiťuje spolek Rodinné a komunitní centrum Chaloupka. Projekt je zaměřen na podporu inkluzivního vzdělávání na území města Ostravy. Jeho cílem je posílit rovné příležitosti dětí předškolního a školního věku. Stěžejní aktivitou je personální podpora mateřských škol v podobě zajištění pozice školního asistenta po celou dobu projektu – jedná se o MŠ Polanecká a MŠ Stanislavského.
Děti mají díky projektu možnost navštěvovat Nefromální předškolní centrum Chaloupka, kde odborný specialista poskytuje individuální práci s dětmi předškolního věku v oblastech individuálního zvládání soustředění a systematické práce, zaměřuje se na komplexní rozvoj komunikativních dovedností dětí v předškolním zařízení, zvyšování kvality všech složek jazykových projevů, rozvíjení poznání a myšlení současně se správným vyjadřováním, na prevenci narušené komunikační schopnosti.
Předškolní věk je obdobím, ve kterém dochází k extrémnímu a rozhodujícímu rozvoji komunikačních kompetencí. Proto je nezbytný cílený rozvoj řečových dovedností od počátku předškolního vzdělávání až po nástup do základní školy. Stejně tak je nutné předcházet vzniku deficitů v komunikačním procesu. Schopnost komunikovat je základní podmínkou úspěšného přechodu do první třídy základní školy. V současné době přibývá dětí, které mají slabší slovní zásobu, potíže s výslovností a s kulturou mluveného projevu. Byli bychom rádi, kdyby tento projekt podpořil komunikativní dovednosti dětí a pomohl k utváření pozitivních vztahů.

Dramatizace pohádky „Boudo budko“
Děti ze třídy Berušek dnes dramatizovaly pohádku a zahrály si na zvířátka.
Uspávání broučků
V pondělí 2.11. 2020 si děti ze tříd Berušek i Motýlků vyrobily krásné malé broučky, ktérým jsme následně společně vytvořili teploučký domeček z listí pod stromy. Broučky jsme uspali a uložili do této měkké postýlky a uvidíme se s nimi opět na jaře.
Seznamte se – jsem zámecký park a zámecký rybník
Dne 6.10.2020 se děti ze třídy Motýlci zúčastnili terénního výukového programu s názvem „Seznamte se – Jsem zámecký park a zámecký rybník“. Výukový program byl součástí přírodovědného projektu „POMÁHÁM PŘÍRODĚ A POZNÁVÁM JI 2020“, které pořádá Středisko přírodovědců v Porubě, a kterého se naše děti účastní.
Prozkoumávali jsme okolí Zámku v Ostravě-Porubě. Spolu s lektorkou jsme poznávali místní lokalitu, stromy, rostliny a živočichy vázané na zdejší biotopy, určovali jsme dle klíče, pozorovali dalekohledem, hráli si a soutěžili. Učili jsme se o významu přírody pro život na Zemi, o vodních ekosystémech, pozorovali jsme rybáře a jejich úlovky, vodní živočichy a rostliny. Také jsme se seznámili s historií a současností Zámku Poruba.
Den zvířat
Dne 2.10.2020 se v exteriérech Střediska přírodovědců v Ostravě – Porubě uskutečnil „Den zvířat“ jako náhrada za dubnové zrušení Dne Země. Zúčastnily se ho děti ze třídy Motýlci. Čekaly nás různé přírodovědné aktivity, workshopy, soutěže, prohlídka živých zvířat, které nám připravili žáci Chovatelského kroužku. Mohli jsme zhlédnout prezentaci Kynologického oddílu Městské policie Ostrava i agility s cvičenými psy. Z celé akce jsme si odnesli spoustu zážitků i propagačních materiálů pro školku.
Podzim v Poodří
Jako každoročně, tak i letos absolvovaly děti ze třídy Motýlek podzimní vycházku okolo rybníků v Polance. Terénní výukový program si pro nás připravil pan J.Mayer, pracovník Ekocentra Českého svazu ochránců přírody Alces v Ostravě. Akce se uskutečnila 24.9.2020 v rámci projektu „Pomáhám přírodě a poznávám ji 2020“, který pořádá středisko přírodovědců v Ostravě-Porubě.
Prošli jsme se nádhernou přírodou Poodří, seznámili se s rostlinami rostoucími okolo rybníků, ale i v nich. Za použití přírodovědných pomůcek, náčiní, zoologických a botanických klíčů jsme určovali vodní ptáky, drobné savce, obojživelníky i vodní hmyz. Zúčastnili jsme se odchytu drobných ptáků, jejich určování a kroužkování. Pracovníci Ekocentra si pro nás připravili soutěže, kvízy a hry, za které nás odměnili diplomy a drobnými předměty.
Cesta dřeva
Dne 22.9.2020 všechny děti naší MŠ navštívily Dřevěné městečko ve Valašském muzeu v Rožnově pod Radhoštěm. Paní učitelky spolu s odborným lektorem připravily výchovně vzdělávací projekt „Cesta dřeva“. Projekt, který bude probíhat i do budoucna, je hrazen EU a je součástí Operačního programu „Výzkum, vývoj a vzdělávání“ – Šablony III. Cílem aktivity je propojit teoretické znalosti ze školního prostředí s jejich využitím v praxi. Pomocí projektové výuky jsou děti vedeny k samostatnému zpracování určitých úkolů či řešení problémů spjatých s životní realitou. Děti spolupracují na dosažení cíle projektu, který je představován určitým konkrétním výstupem, tj. výrobkem, praktickým řešením problému aj. Projekty mají podobu integrovaných témat. Děti se učí samostatnému řešení úkolů, vzájemné spolupráci a respektu, odpovědnosti, využívání svých znalostí, práci s různými informačními zdroji a řešení problémů. Dále rozvíjejí své komunikační dovednosti, tvořivost, aktivitu a fantazii.
Přímo v přírodě jsme poznávali a určovali druhy dřevin, jejich stavbu, plody, kvalitu dřeva a význam dřeva. Seznámili jsme se s použitím dřeva na různé stavby a výrobu předmětů. Pozorovali jsme dřevěné stavby, dřevěné vozy, stroje, nářadí i předměty denní potřeby. Shlédli jsme v provozu dřevěný vodní mlýn, hamr, lis, prádelnu, pilu a další objekty. Ve školce jsme si pak sami vyzkoušeli práci se dřevem, manipulaci s dřevěnými kostkami a hračkami, zpracovávali jsme pracovní listy a plnili nejrůznější úkoly.
ZOO Ostrava – Cesta vody
V polovině měsíce září, 14.9.2020, navštívily všechny děti z naší MŠ areál ZOO Ostrava. A zatímco mladší děti pozorovaly volně žijící zvířata, procházely lesoparkem, poznávaly zvířecí obyvatele a rostliny v okolí, starší děti se vydaly do Botanického parku ZOO „Cestou vody“. V rámci projektu Střediska přírodovědců s názvem „ Pomáhám přírodě a poznávám ji 2020“ jsme se
vydali na procházku podél vodotečí, mokřadů, lesních tůní a rybníků. Nahlédli jsme do domova vodních a bahenních rostlin, které se zde vyskytují. Dřevěná lávka nás převedla přes jižní rybník na vyvýšenou vyhlídku, která nabídla příjemný prostor pro relaxaci. Ptačí a Sluneční louka potěšila naše děti hracími a odpočinkovými prvky.
Jižní rybník je domovem velkého hejna pestře zbarvených karasů, které jsme si mohli nakrmit. Cestou jsme potkali i místního lektora, který nás zasvětil do světa ptáků, i vodních, seznámil nás s jejich hnízděním, ukázal druhy hnízd a ptačích budek a vysvětlil význam ochrany přírody.
Počasí nám přálo, výlet se vydařil a ve školce jsme usínali plni emocí.
Divadlo loutek
V pondělí 20. 1. 2020 jsme s dětmi navštívili ostravské Divadlo loutek
a shlédli pohádku „O mašinkách“.Pro některé děti to bylo první seznámení s opravdovým divadlem, a proto nadšeně sledovaly pohádku a živě se zapojiy do děje. Na závěr herce odměnily hlasitým potleskem.Lesní škola Ostrava
Děti ze třídy Motýlek si v lednu také udělaly výlet do Lesní školky Ostrava,
Návštěva svinovské knihovky
V lednu navštívily děti ze třídy Motýlek svinovskou knihovnu. Prohlédli si prostory, naučili se jak se správně chovat ke knížkám a taky měli možnost si jich pár prohlédnout…
Možná příjde i Ježíšek
Ještě před vánočními prázdninami vládlo v mateřské škole Polanecká velké napětí. Ve třídách si děti připravily pásmo vánočních písní, básniček i koled, zazpívaly u nazdobeného stromečku a čekaly, jestli za nimi Ježíšek dorazí. A povedlo se! Děti se mohly těšit ze spoustu hudebních nástrojů, kočárků, panenek, nápaditých her i stavebnic, velkých hracích kostek. A po velké radosti obdarovaných začalo velké společné hodování nad voňavým cukrovím. Tak št´astné a veselé i VÁM VŠEM!
Návštěva živého betléma
Dne 16. 12. 2019 se děti zašly podívat na živý betlém do husitského kostela. Přivítal je pan farář, přiblížil jim vánoční příběh a malí návštěvníci si prohlédli vyrobené betlémy. Venku je čekaly živé postavy z Betléma, které zazpívaly s dětmi koledy malému Ježíškovi za doprovodu houslí. Děti nakrmily ovečky svátečními jablíčky, popovídaly si o Vánocích a zvycích, a na rozloučenou dostaly krásné andělíčky.
Návštěva Mikuláše ve školce
V pátek 6. prosince přišla do naší školky vzácná návštěva z nebe i pekla. Děti mlčky a napínavě čekaly až Mikuláš vysloví jejich jméno ze své velké zlaté knihy a promluví, zda byly hodné či zlobivé. Přihlížel i čert s andílkem,kteří odměňovali děti balíčky se sladkostmi a ovocem. Na oplátku všechny děti Mikulášovi společně zazpívaly mikulášskou písničku. Po příslibu polepšení se v Novém roce jsme se s Mikulášem,čertem i andílkem rozloučili.
Vánoční dílny s rodiči
Vánoční atmosféra už je na každém rohu. V jídelně mateřské školy jsme tedy připravili posezení s rodiči, abychom i letos byli na Vánoce náležitě připraveni. Rozhodli jsme se vyrobit dekorativní předměty a vánoční ozdoby. Materiál i pomůcky čekaly na šikovné ruce velkých i malých, a po chvíli snažení se začaly objevovat první baňky, ozdobené papírové stromečky i výrobky z keramiky. Vzduch provoněl punč, ochutnávalo se první vánoční cukroví a celé odpoledne provázela atmosféra plná očekávání nadcházejících svátků.
Světýlka pro skřítky
Kamarádům skřítkům z mateřské školy bývá v temném podzimním čase smutno. A tak jsme povolali na pomoc rodiče, prarodiče, aby dětem pomohli vykrájet dýni, která by prosvítila prostory. Dětem i dospělým šla práce pěkně od ruky, u dalších stolů si pracanti mohli vyzkoušet svoji šikovnost při výrobě papírové masky dýně a jinde zase navléct strašidelné těstovinové korálky. Společné odpoledne se krásně povedlo, světýlka svítily ve všech koutech mateřské školy, ale i v očích dětí, když spolu s rodiči spokojeně odcházely do svých domovů.
Natáčení ČT Déčko – Draci v hrnci
Ve středu 23. 10. proběhlo v naší školce natáčení pořadu Draci v hrnci, který se vysílá na ČT : D . Do tohoto natáčení byly zapojeny děti ze třídy Motýlek.
Děti pro pořad natáčely celkem dva díly. Díl 32 s názvem „Linecké cukroví“ bude odvysílán 15.12.2019. Díl 33 s názvem „Sýrový dezert“ bude vysílán 1.3.2020.Hrátky se skřítky
Již od poloviny září zdobily naší mateřskou školu kromě krásné podzimní výzdoby také barevné plakátky, které vyzývaly děti i jejich rodiče k společné akci s názvem Hrátky pro skřítky. Rodiče se opět vyznamenali, svým dětem vymysleli a připravili krásné převleky, proto se odpoledne naše zahrada začala hemžit krásnými skřítky. Skřítek Podzimníček připravil pro děti zajímavá stanoviště podporující pohybové dovednosti, rozumové a komunikační schopnosti, rozvíjení zrakového i sluchového vnímání, tvořivost a fantazii. Děti zdolávaly lanové centrum, překážkovou dráhu, házely míčem na cíl a pro skřítka musely přichystat i večeři -talíř z přírodnin, které hledaly ve všech zákoutích naší zahrady. Po splnění všech úkolů byly všechny děti-skřítci odměněni malým dárečkem a sladkostí. Odměnou pro všechny ostatní byl nejen opečený špekáček, sladká mňamka, ale i nádherné, teplé počasí, príma nálada,radost se setkání a z vydařené akce.PROVOZ MŠ od 1. 9. 2020 6:00–16:00
Děti budou v MŠ bez roušek. Zákonní zástupci jsou zodpovědní za to, že předávají dítě zcela zdravé, bez respiračních onemocnění. Učitelky mají právo v zájmu zachování zdraví ostatních dětí nepřijmout dítě se známkami nemoci.
Přivádění dětí do školky: 6:00–8:00
Odvádění dětí po obědě: 12:00–12:20
Odvádění dětí po odpolední svačině 14:30–16:00