Svět řemesel 2022
Na základě usnesení rady města bylo rozhodnuto o poskytnutí účelového příspěvku z rozpočtu statutárního města Ostravy ZŠ a MŠ Ostrava-Svinov, p.o. v oblasti školství. Našim mateřským školám byla schválena dotace ve výši 50 000,- Kč na celoroční i jednorázové zájmové a vzdělávací aktivity pro děti mateřských škol. V letošním roce jsme připravili projekt s názvem „Svět řemesel 2022“.
Cílem našeho projektu je uvést dítě do společenství ostatních lidí, uvést je do světa materiálních i duchovních hodnot, do světa kultury a umění, pomoci dítěti osvojit si potřebné dovednosti, podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností, poznávacích procesů a funkcí, jeho kreativity a sebevyjádření, podporovat utváření vztahu dítěte k jinému dítěti či dospělému, založit u dítěte základní povědomí o vlivu člověka na životní prostředí.
Projekt je rozdělen do dvou rámcových oblastí s názvy:
1. Krása starých řemesel
a) Návštěva a exkurze, pracovní dílny v soukromých i státních organizacích
b) Škola v přírodě – 5 dnů v CHKO Beskydy (řemesla v terénu)
2. Co všechno umí ruce
a) Projektové dny, besedy, pracovní a keramické dílny s odborníky, s širokou veřejnosti, spolupráce se ZŠ a s ostatními organizacemi (VŠB-FBI ) a jiné
b) Soutěže s řemeslnou tématikou, besedy pro děti a veřejnost, řemeslné semináře pro učitele
Chci vědět víc 2021
Na základě žádosti o poskytnutí peněžních prostředků z rozpočtu statutárního města Ostravy pro oblast školství byla našim mateřským školám společně schválena dotace ve výši 60 000,- Kč na celoroční i jednorázové zájmové a vzdělávací aktivity pro děti mateřských škol. Opět jsme připravili celoroční projekt s názvem „Chci vědět víc 2021“.
Svým poznávacím projektem chceme vytvářet u dětí základní a sociálně kulturní dovednosti a návyky ve vztahu k životnímu prostředí, probouzet citový vztah k přírodě a rodnému městu, k výtvorům lidské práce i k lidem samotným. Hravou formou chceme rozvíjet jejich technické myšlení, dovednosti, tvořivost a jejich fantazii. Chceme využívat logopedickou prevenci na zlepšení komunikačních dovedností dětí, motorických schopností mluvidel, správné výslovnosti, zrakového a sluchového vnímání, grafomotoriky a rozumových schopností, jemné a hrubé motoriky. Budeme rozvíjet pohybové dovednosti, seznamovat se zdravým životnímstylem. Podporovat budeme vazbu k rodnému kraji a městu Ostravě.Projekt je rozdělen do čtyř rámcových oblastí s názvy:
1. Zkoumáme přírodu
a/ Ekoškolka-5 denní pobyt v CHKO Beskydy, mezinárodní environmentální program
b/ Příroda kolem nás-poznávání přírodních lokalit v okolí, technických,
kulturních a environmentálních projektů a objektů, programy environmentálni výchovy
2. Polytechnická výchova
a/ Pracovní dílny, workshopy
b/ Exkurze do významných technických, environmentálních,
historických, kulturních objektů
3. Logopedická prevence
a/ Logopedické chvilky,
b/ Logopedické semináře a besedy pro učitele, rodiče, příbuzné dětí, logopedická prevence
c/ Hry na rozvoj jemné a hrubé motoriky
4. Zdraví
a/ pronájem sport. Areálu
b/ výlety
Podpora inkluzivního vzdělávání pro sociálně vyloučené lokality v Ostravě
Mateřské školy se zapojily do projektu: Podpora inkluzivního vzdělávání pro sociálně vyloučené lokality v Ostravě.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií pod registračním číslem CZ.02.3.61/0.0/0.0/19_075/0016965.
Projekt se zabývá zvýšením kvality vzdělávání dětí a žáků na území sociálně vyloučených lokalit v Ostravě, prostřednictvím zvyšování kompetencí pedagogických a nepedagogických pracovníků v oblasti inkluzivního vzdělávání, prostřednictvím předškolního vzdělávání ohrožených dětí, aktivitami k prevenci školní neúspěšnosti a personální podporu inkluzivního vzdělávání ve školách.
Projekt finančně pokryje činnost asistenta v období 9/2020–12/2022, který bude pracovat na všech odloučených pracovištích mateřských škol ve Svinově.
Projekt MŠ „Chci vědět víc“ 2020
V roce 2020 naše mateřské školy získaly dotaci ve výši 80000,-Kč na celoroční i jednorázové aktivity pro děti MŠ na základě rozhodnutí Rady Statutárního města Ostravy. Proto pokračujeme v environmentálním projektu s názvem „Chci vědět víc“, kterým budeme podporovat u dětí základní sociálně kulturní dovednosti a návyky ve vztahu k životnímu prostředí, ale i ke zdravému způsobu života, probouzet citový vztah k přírodě a rodnému městu, k výtvorům lidské práce i k lidem samotným a poskytovat základní poznatky o správném a nesprávném vztahu a chování člověka k životnímu prostředí. Hravou formou chceme rozvíjet jejich technické myšlení, dovednosti, tvořivost a jejich fantazii. Chceme využívat logopedickou prevenci na zlepšení komunikačních dovedností dětí, motorických schopností mluvidel, správné výslovnosti, zrakového a sluchového vnímání, grafomotoriky a rozumových schopností, jemné a hrubé motoriky. Budeme rozvíjet pohybové dovednosti, seznamovat s prevencí úrazů a onemocnění. Podporovat budeme vazbu k rodnému kraji a městu Ostravě. Projekt je rozdělen do 4 rámcových oblastí:- Zkoumáme přírodu –
- Polytechnická výchova –
- 3. Logopedická prevence –
- Zdraví –
- Cílem projektu je utváření postojů přátelských vůči přírodě a životnímu prostředí, aktivizace žáků a obohacování o praktické poznatky získávané bezprostředním kontaktem s přírodninami, přírodním materiálem, ale i aktivním pobytem v terénu, rozvíjení tvořivosti a týmové spolupráce. Seznámení s historií Ostravy a Moravskoslezského kraje, s kulturními, technickými a přírodními objekty, seznámení s místem a prostředím, ve kterém děti žijí a vytváření pozitivního vztahu k němu, rozvíjení zájmu o učení, vytváření základů pro práci s informacemi.
- Cílem projektu je přispět k zájmu našich dětí o polytechnickou výchovu a vzdělání a pokusit se v nich vzbudit „zapálení pro věc“ v pracovních činnostech, aby se rozvíjela jejich manuální zručnost pomocí konstruktivních i jiných stavebnic. Hravou formou budeme rozvíjet jejich technické myšlení, dovednosti, tvořivost a jejich fantazii.
- Cílem projektu je rozvoj řečových schopností, jazykových a komunikativních dovedností a kultivovaného projevu, jemné a hrubé motoriky
- Cílem projektu je rozvíjení pohybových doveností, vytrvalosti, péče o vlastní zdraví, prevence úrazů a onemocnění, správná životospráva, vhodná výživa
Dětské hřiště
Mateřská škola E. Rošického získala finance na „Dětské hřiště“. Cílem projektu bylo provedení potřebných úprav zahrady MŠ E. Rošického a jejího stávajícího vybavení tak, aby napomáhalo ke zkvalitnění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a obecně povědomí o EVVO u dětí MŠ.
Projekt „Chci vědět víc“ – 2019
Stejně jako loni i v letošním roce 2019 jsme získali dotaci od Statutárního města Ostravy na „Celoroční a jednorázové volnočasové aktivity pro děti mateřských škol a klienty školských zařízení zájmového vzdělávání“. Finanční podpora ve výši 60 000,- Kč je určena pro 170 dětí našich mateřských škol na ulicích Polanecká, Rošického a Stanislavského na projekt s názvem „Chci vědět víc“.
Svým poznávacím projektem chceme vytvářet u dětí základní a sociálně kulturní dovednosti a návyky ve vztahu k životnímu prostředí, probouzet citový vztah k přírodě a rodnému městu, k výtvorům lidské práce i k lidem samotným. Hravou formou chceme rozvíjet jejich technické myšlení, dovednosti, tvořivost a jejich fantazii. Chceme využívat logopedickou prevenci na zlepšení komunikačních dovedností dětí, motorických schopností mluvidel, správné výslovnosti, zrakového a sluchového vnímání, grafomotoriky a rozumových schopností, jemné a hrubé motoriky. Podporovat budeme vazbu k rodnému kraji a městu Ostravě. Projekt je rozdělen do tří rámcových oblastí s názvy: 1. Zkoumáme přírodu – a) Ekoškolka-5 denní pobyt v CHKO Beskydy b) Příroda kolem nás-poznávání přírodních lokalit v okolí, technických, kulturních a environmentálních projektů a objektů 2. Malý konstruktér – a) Pracovní dílny, workshopy b) Exkurze do významných technických, environmentálních, historických, kulturních objektů 3. Logohrátky – a) Logopedické chvilky, b) Logopedické semináře a besedy pro učitele, rodiče, příbuzné dětí, logopedická prevence c) Hry na rozvoj jemné a hrubé motorikyProjekt MŠ „Chci vědět víc“ – 2018
V roce 2018 naše mateřské školy získaly dotaci ve výši 60000,-Kč na celoroční i jednorázové aktivity pro děti MŠ, na základě rozhodnutí Rady Statutárního města Ostravy. Vypracovali jsme environmentální projekt s názvem „Chci vědět víc“, kterým budeme podporovat u dětí základní sociálně kulturní dovednosti a návyky ve vztahu k životnímu prostředí, probouzet citový vztah k přírodě a rodnému městu, k výtvorům lidské práce i k lidem samotným a poskytovat základní poznatky o správném a nesprávném vztahu a chování člověka k životnímu prostředí a k sobě samému.
Cíle projektu: 1. Rozvoj komunikativních dovedností žáků, utváření postojů přátelských vůči přírodě a životnímu prostředí, aktivizace žáků a obohacování o praktické poznatky získávané bezprostředním kontaktem s přírodninami, přírodním materiálem, ale i aktivním pobytem v terénu, rozvíjení tvořivosti a týmové spolupráce. Seznámení s historií Ostravy a Moravskoslezského kraje, s kulturními, technickými a přírodními objekty, seznámení s místem a prostředím, ve kterém děti žijí a vytváření pozitivního vztahu k němu, rozvíjení zájmu o učení, vytváření základů pro práci s informacemi. 2 Seznamovat děti s významem prevence rizik, opatrnosti a preventivního chování i důležitost obstát samostatně v obtížné situaci. Dále rozvíjet znalost nebezpečí a schopnost odhadnout riziko a vyhnout se mu; posilovat odpovědnost dětí za vlastní zdraví a bezpečnost. Projekt je rozdělen do dvou rámcových oblastí s názvy: 1.Zkoumáme přírodu – a) Ekoškolka-5 denní pobyt v CHKO Beskydy b) Programy environmentální výchovy c) Příroda kolem nás – poznávání přírodních lokalit v okolí, technických, kulturních a environmentálních projektů a objektů 2.Cítím se zdravě a bezpečně – a) Stravuji se zdravě b) Cítím se bezpečně ( prevence úrazů, požární ochrana, dopravní výchova, mimořádné události )Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava ll
Naše škola je zapojena v projektu „Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava II“,
reg. č. CZ.02.3.61/0.0/0.0/16_021/0005144 Cílem projektu je podpora inkluzivního vzdělávání na území vybraných lokalit města Ostravy. Statutární město Ostrava působí v roli koordinátora řešení problematiky inkluzivního vzdělávání. Více informací o projektu naleznete na webových stránkách Projekt je spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů (OP Výzkum, vývoj a vzdělávání), státního rozpočtu České republiky a spolufinancován z rozpočtu statutárního města Ostravy. Stáž KPSVL v Polsku Pedagogové z mateřských škol ve Svinově, členové realizačního týmu projektu společně se zástupci dalších mateřských škol a střediska volného času v Ostravě se zúčastnili v dubnu pracovní stáže v Polsku. V zahraničí načerpali nové zkušenosti. V polském městě Wodzisław Śląski se setkali s jeho představiteli, navštívili základní školu a středisko volného času i několik mateřských škol. Ze zahraničí si výprava domů přivezla poznatky o nových výchovných či vzdělávacích metodách a o organizaci a pojetí výuky v Polsku. Zároveň byla navázána spolupráce s místními školkami. Načerpané zkušenosti a nové poznatky využijí při práci s dětmi.Projekt MŠ: „Chci vědět víc“ – 2017
Projekt je hrazen z rozpočtu statutárního města Ostravy
V tomto školním roce jsme vypracovali a podali žádost o finanční příspěvek na Celoroční i jednorázové aktivity pro děti MŠ a klienty školských zařízení zájmového vzdělávání. Rada Statutárního města Ostravy rozhodla o poskytnutí účelového neinvestičního příspěvku ve výši 80000,-Kč v roce 2017 na projekt MŠ „Chci vědět víc“, který je součástí školního projektu „Škola vážně i nevážně 2017“ Svým environmentálně poznávacím projektem chceme vytvářet u dětí základní sociálně kulturní dovednosti a návyky ve vztahu k životnímu prostředí, probouzet citový vztah k přírodě a rodnému městu, k výtvorům lidské práce i k lidem samotným a poskytnout základní poznatky o správném a nesprávném vztahu a chování člověka k životnímu prostředí. Důraz je kladen na nekonzumní hodnotovou orientaci a na spoluodpovědnost za stav životního prostředí. Podporovat budeme vazbu k rodnému kraji a městu Ostravě. Projekt je určen pro 140 dětí MŠ a rozdělen do dvou rámcových oblastí s názvy: 1. Zkoumáme přírodu a) Ekoškolka -5 denní pobyt v CHKO Beskydy b) Pískohrátky – rozvoj praktických činností při seznamování s přírodním materiálem c) Příroda kolem nás – poznávání přírodních lokalit v okolí, technických, kulturních a environmentálních projektů a objektů 2. Poznáváme Ostravu a) Pracovní dílny v MŠ b) Workshopy c) Exkurze do významných technických, environmentálních, historických, kulturních objektůZvídavý předškolák 2016
Projekt je hrazen z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: „Zvídavý předškolák 2016″ Dle výběrového řízení na poskytnutí dotací a příspěvků v oblasti školství pro rok 2016 byl MŠ ze Svinova poskytnut účelový neinvestiční příspěvek v celkové výši 50 000 Kč. Ten jsme získali na základě předložené žádosti na podzim roku 2015. Termín: 1. 3. 2016 -31. 10. 2016 Projekt je rozdělen do dvou rámcových oblastí: 1. Buď fit! – sportovní aktivity pro podporu rozvoje tělesné zdatnosti předškolních dětí. Plán akcí: a) Míčku hop! – hrajeme minigolf – místo – Sanatoria Klimkovice. b) Jak se hraje házená? – základy házené – hřiště oddílu, hřiště ZŠ c) Atletický čtyřboj – hřiště ZŠ, areál SKSB Arrows Ostrava Fotogalerie d) Odpal si pro radost – základy T-ballu – zahrada MŠ, areál SKSB Arrows Ostrava 2. Sportovní školka – Kunčice pod Ondřejníkem – 5denní komplexní provázaný program pracující s environmentálními a sportovními postoji dětí. Program je rozdělen na dopolední i odpolední aktivity, režim dne je přizpůsoben dennímu režimu, na který jsou děti zvyklé z MŠ (odpolední klid, osobní volno) Cíl: posílení vlastní sounáležitosti s přírodou, planetou Zemí a vlastním tělem Zde proběhnou tyto dvě akce: a) Orientační běh – děti si na jednotlivých stanovištích ověří své znalosti fauny i flóry a zároveň svou obratnost a fyzickou zdatnost b) Olympiáda dětí – zkouška dovedností dětí v netradičních disciplínách. Dílčími aktivitami dojde k podpoře nenásilného přechodu dětí z mateřských škol do školy základní. Tímto projektem rozvíjíme u předškoláků ve větší míře: • ohleduplnost a spolupráci v mezilidských vztazích, • touhu po vědění a poznání, • vytvářet citové vazby k přírodě a rodnému kraji.Zvídavý předškolák
Projekt je hrazen z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: Zvídavý předškolák Okruh. Celoroční i jednorázové volnočasové aktivity pro žáky škol a klienty školských zařízení Termín: 2.3.2015 -30.11.2015 Projekt se zaměřuje na rozšíření činností a aktivit v oblasti sportovní, polytechnické, environmentální, vzdělávací, tvůrčí a společenské. Dílčími aktivitami dojde k podpoře nenásilného přechodu dětí z mateřských škol do školy základní. Projekt se skládá ze tří rámcových oblastí s názvy: Předškolák a deváťák, Objevujeme svět techniky a Ekoškolka. Popis projektových dnů: Oblast Předškolák a deváťák: 1. Velikonoční dílna – Připomenutí tradic Velikonoc. 2. Jak na to? – První pomoc. 3. Vyrob si sám – Seznámení se školní dílnou. 4. Stanice mladých přírodovědců – výukové programy pro děti k ochraně ŽP. 5. Kdo z koho? – Sportovní klání. 6. Hurá do přírody – Poznáváme faunu a flóru v okolí. Oblast Objevujeme svět techniky: 1. Malý svět techniky U6 – Dolní Vítkovice – exkurze, seznámení s historii a vývojem techniky. 2. Planetárium Krásné Pole – seznámení s technikou objevování. 3. Muzeum Tatra – Kopřivnice – seznámení s technikou dříve a dnes. 4. Dům včelařů Fojtství – Chlebovice – seznámení se včelařstvím, výrobou medu. Oblast Ekoškolka: Pětidenní pobyt v Kunčicích pod Ondřejníkem v rekreačním středisku Beskydský H-RESORT Ekologicko-výchovné programy: A ta kráva mléko dává – Cíl: vysvětlit, kde se bere mléko, proč je zdravé a co se z něj dá vyrábět Koulelo se, koulelo, červené jablíčko – Cíl: pochopit význam ovoce a zeleniny pro člověka Já do lesa nepojedu – Cíl: uvědomit si význam lesa pro náš život Oheň a voda – Cíl programu: naučit děti nebát se ohně, znát jeho sílu i nebezpečí, pochopit koloběh vody v přírodě, její důležitost pro náš život O všech projektových aktivitách bude informována široká veřejnost prostřednictvím webových stánek školy, budou vytvořeny příspěvky do časopisů Hrošík a Bobřík i místních periodik. Do projektu budou postupně zapojeni předškoláci ze všech tří mateřských škol a žáci deváté třídy základní školy. Předpokládáme úzkou spolupráci se Základní školou a se Stanicí mladých přírodovědců v Ostravě-Porubě. Pochopení a podporu očekáváme od SMO městského obvodu Svinov. Záměr a způsob realizace jednotlivých projektových dnů a workshopů: projekt bude realizován v průběhu roku 2015 Místo realizace: exteriéry a interiéry ZŠ a MŠ Ostrava-Svinov terénní exkurze CHKO Poodří Malý svět techniky U6 – Dolní Vítkovice Planetárium J. Palise – Krásné Pole Muzeum Tatra – Kopřivnice Dům včelařů Fojtství – Chlebovice Ekoškolka, ekoprogram – Škola v přírodě Kunčice pod OndřejníkemPodpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání
Projekt je hrazen z rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
Název projektu: Logohrátky – logopedická prevence Okruh. Termín: 20. 1. 2015 – 31. 12. 2015 Cílem projektu je zajištění profesiolnálně vedené cesty pedagogů ke správnému vývoji řeči u dětí předškolního věku tak, aby nemuselo docházet v pozdním předškolním věku a školním věku k nápravě u specializovaných logopedů a logopedických klinik. Aktivity, které bude projekt realizovat: – Proškolení pedagogického týmu v oblasti logopedické prevence u dětí předškolního věku – Účast na odborných kurzech – Osvěta formou seminářů pro rodiče – zajištění odborníky SPC – Depistáže odborníky SPC – Nadstandartní péče o děti s vadami řeči při individuální práci během dne – Vytvoření prostoru pro klidovou práci s dětmi vyžadující individuální práci na správném vývoji řeči – Spolupráce s knihovnou (besedy) – Spolupráce se ZŠ – předčítání pohádek, divadelní představení pro děti z MŠ O všech projektových aktivitách bude informována široká veřejnost prostřednictvím schůzek s rodiči, ve veřejnosti přístupných prostorách MŠ, na webových stránkách školy, budou vytvořeny příspěvky do časopisů Hrošík a Bobřík i místních periodik. Do projektu budou postupně zapojeny děti ze všech tří mateřských škol. Předpokládáme úzkou spolupráci se Speciálně pedagogickým centrem a Základní školou. Pochopení očekáváme od SMO městského obvodu Svinov. Záměr a způsob realizace jednotlivých projektových dnů a workshopů: – projekt bude realizován v průběhu roku 2015 Místo realizace: – exteriéry a interiéry ZŠ a MŠ Ostrava – SvinovBobříci poznávají přírodní vědy
Projekt je hrazen z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název: Bobříci poznávají přírodní vědy Okruh: jednorázové akce Termín: 1. 1. 2014 – 28. 11. 2014 Projekt se skládá z několika jednodenních projektových dnů, týdenního pozorování na škole v přírodě a průběžných pozorování. Zaměříme se na rozšíření povědomí předškolních dětí o ochraně přírody a polytechnické výchově. Zaměříme se problémy ŽP, které se vyskytují a jsou specifické pro místo, kde děti žijí a navštěvují mateřskou školu. Popis projektových dnů: 1. CHKO Poodří – V červnu jsme se vydali sdětmi zMŠ Bílovecké vlakem na terénní exkurzi do Jistebníku. Nejprve jsme si prohlédli hnízdo čápa bílého nakomíně kousek od nádraží. Pak jsme prošli kolem Jistebnických rybníků, kdy nás paní průvodkyně seznámila s životem u vody, upozornila nás na chráněné druhy rostlin i živočichů v CHKO Poodří a mohli jsme vyrazit dál. Paní průvodkyně nás postupně upozorňovala na všechny zajímavosti, které nás po cestě čekali. Dozvěděli jsme se také o tom, jak se hospodaří na rybnících, co tam rybáři chovají a jak se vypouští i čistí rybníky. Výlet se vydařil a děti si odnesly spoustu zážitků i nových vědomostí zoblasti ochrany ŽP vCHKO Poodří. 2. Kunčice pod Ondřejníkem – škola v přírodě, týdenní aktivity a soutěže zaměřené na přímé pozorování fauny a flóry zaměřené na environmentální výchovu dětí předškolního věku. 3. CHKO Poodří – Bartošovice – exkurze Stanice pro záchranu živočichů Příroda kolem nás –aktivity a soutěže zaměřené na ochranu ŽP vnašem nebližším okolí.Vzáří jsme vyrazili autobusem s dětmi ze všech tří MŠ na výlet do Bartošovic. Prohlédli jsme si všechny raněné zvířátka, o které se starají ve Stanici prozáchranu živočichů. Pan ošetřovatel nás provedl kolem klecí a příbytků zvířátek, povykládal nám, jak pečují a lečí poraněná nebo nalezená zvířátka. Dozvěděli jsme se také o tom, jak se mohou velcí ptáci popálit i smrtelně zranit o elektrické vedení na stožárech. Dále jsme si mohli prohlédnout dřevěný vodní mlýnek s náhonem, stavěli jsme velké puzzle čápa na trávě a viděli jsme i jak vypadá hnízdo, které si staví čáp na komíně. Ve vnitřní expozici si děti prohlédli a dozvěděli se spoustu zajímavostí o fauně lesa a vody vCHKO Poodří. Výlet se vydařil a děti si odnesly spoustu zážitků i nových vědomostí. 4. Stanice mladých přírodovědců – výukové programy pro děti kochraně ŽP. Pravidelně navštěvujeme sdětmi stanici mladých přírodovědců, kde nás vítá hodná,vždy usměvavá p. Z. Čerkovská. Zúčastnili jsme se výukových ekologických programů: Ježek, Zima u krmítka, Ptáčci a jaro a Jaro u vody. Dozvěděli jsme se už spoustu zajímavostí o životě zvířat, jejich krmení, chovu vzajetí i ve volné přírodě. Na zvířátka které chovají ve stanici nikdy nezapomeneme a vždy jim doneseme i něco na zub. Tak nasazujeme batůžky se suchým chlebem, rohlíky, jablíčky, mrkví a vyrážíme! Králíčci, křečci, morčátka, myšky, činčily, osmáci, želvy, hadi, rybičky a další zvířátka čekají! 5. Pokusy – jsou zaměřeny na rozšíření povědomí o polytechnické výchově předškolních dětí. Tyto činnosti jsou postaveny na zásadách zážitkové pedagogiky a jsou realizovány formou skupinové a kooperativní výuky. MagnetismusSeznámení se základními pojmy kprojektovému dnu Magnetismus jsem prováděla sdětmi MŠ Bílovecké. Převážně to byly předškoláci a 5tileté děti. Skupinku tvořilo 5 děvčat a 4 chlapci ve věku od 6 do 7 let, dále dvě 5tileté holčičky. Nejprve jsem dětem musela objasnit, co nás čeká, o čem si budeme povídat, aby si děti uvědomily, o co jde. Nachystala jsem i dětské encyklopedie a knihy, kde si děti mohly prohlédnout, o čem mluvíme. Nejprve jsem musela začít já, poté už se děti přidaly. Děti daly dohromady 12 pojmů. Povídaly jsme si zhruba 15 minut. Dětem byly nejbližší pojem magnet, vzpomněli si, že mají doma také magnetky a ve školce jimi upevňujeme obrázky na magnetickou tabuli. Taky že máme hry, u kterých se magnetismu využívá –lovení rybiček, stavebnice, které se spojují magnetky. Po objasnění základních pojmů, jsem dětem rozdala každému dva magnety. Nejdříve si děti vyzkoušely, co se smagnetky děje, když je přibližujeme různými póly. Pak jsme postupně došly i k vlastnostem magnetu, Barča správně určila, že se přitahují. Pojem magnety se odpuzují, děti neznaly, bylo nutno vysvětlit si ho. Dále jsem děti seznámila s využitím magnetů v lékařství, v těžkém průmyslu např. význam vodpadním hospodářství. Krystaly Seznámení dětí se základními pojmy jako je krystal, krystalizace, vypařování. S dětmi jsme provedli jednoduchý pokus. Do misky jsme nalili vodu, poté jsme tam nasypali sůl kamennou, kterou jsme dobře rozmíchali, aby se rozpustila. Poté jsme do misky položili nastříhané provázky a dali misku na topení. Pak už jsme jen každý den pozorovali, jak se voda v misce vypařuje a sůl nám tvoří krystalky na provázcích. Práce se dřevem – výroba panáčka Děti si dřívko nejprve natřeli bílým latexem, poté jsme nechali panáčka zaschnout a nakreslili jsme mu oči, pusu a oblečení. 6. Základní škola – návštěva školní dílny, seznámení s prací v dílně. Ve spolupráci s žáky 8. třídy byly děti seznámeny s vybavením školní dílny. Žáci ZŠ dětem předvedli práci se svěrákem, kladívkem i s pilkou. Pan ředitel seznámil děti sprací na velké pile a věnoval nám nařezané dřívka, s kterých si děti vyrobily panáčky. O všech projektových aktivitách bude informována široká veřejnost prostřednictvím webových stánek školy, budou vytvořeny příspěvky do školního časopisu i místních periodik.