Projekty ve školním roce
2023/2024Projekty ve školním roce
2022/2023Projekty ve školním roce
2021/2022Projekty ve školním roce
2020/2021Projekty ve školním roce
2019/2020Projekty ve školním roce
2018/2019Projekty ve školním roce
2017/2018Projekty ve školním roce
2016/2017Projekty ve školním roce
2015/2016Archív – projekty ve školním roce
2014/2015 a dřívePublicita projektů
ZDEŠkolní rok 2023/2024
Otevřená škola IV
Publicita
PROJEKT
Otevřená škola IV
je spolufinancován Evropskou unií.
Cílem projektu je rozvoj v oblastech pro prioritní rozvoj
a budoucí směřování školy. Projekt je zaměřen na kombinaci
následujících témat: personální podpora, osobnostně sociální
a profesní rozvoj pracovníků ve vzdělávání, inovativní
vzdělávání.
NPO A PDP
Dotační program
Den Země 2023
Dne 28. 4. 2023 byla realizovaná první aktivita projektu „Svět poznání 2023“ financovaná z rozpočtu statutárního města Ostravy – Den Země.
Pro žáky 2. stupně p. uč. Šebíková připravila bohatý program. Každá třída dostala několik naučných úkolů z jednoho tématu, učiva, které je právě probíráno v hodinách přírodopisu. Po celou cestu za poznáním byli žáci vybaveni také mapou okolí školy, v níž byla zaznačena stanoviště s naukovými úkoly. Mnohé třídy s orientací v mapě bojovaly. Jiní závodili, co jim síly stačily, aby byli v cíli první a získali zaslouženou odměnu. Jenže hra měla několik částí .
Po každém vyřešeném úkolu získala třída lísteček s Morseovkou, ta ukrývala nápovědu, co mají dále udělat. Jedni sázeli semínka do záhonů před školní budovou, druzí stavěli hmyzí domeček, další motýlí louku, ptačí pítko a také želví výběh.
Posledním, a pro žáky nejlákavějším úkolem, bylo vybrat dva zástupce, kteří ve sklepení školy hledali poklad.
Sladká odměna byla krásnou tečkou za skvělým a dobrodružným dnem.
Projekt byl realizován s finanční podporou statutárního města Ostravy.
Mgr. Lucie Šenovská
„Příprav jídlo!“
Soutěž v rámci projektu S jazykem kolem světa spojila dohromady vášeň pro vaření a znalost cizích jazyků v jedinečném zážitku, který přinesl radost a soutěživost účastníkům. Tato akce byla zorganizována s finanční podporou MMO (Magistrátu Města Ostravy) a přilákala nadšené kuchaře a kuchařky z různých koutů svinovské školy.
Hlavním cílem soutěže bylo vytvořit krátké videonahrávky, ve kterých účastníci připravovali pokrm dle receptu, který byl napsán v angličtině, němčině nebo ruštině. Kromě samotné přípravy jídla měli soutěžící v rámci videa také komunikovat v jednom z těchto jazyků. To představovalo skvělou příležitost pro účastníky zdokonalit své jazykové dovednosti a současně se podělit o svou vášeň pro vaření.
Recepty byly vybrány tak, aby byly zastoupeny různé kuchyně z celého světa, což přidalo do soutěže pestrost a zajímavost. Účastníci mohli vybrat recept podle svého uvážení a kreativity, což vedlo k široké škále pokrmů od tradičních až po moderní.
Soutěž byla otevřená všem věkovým kategoriím, a tak se do ní zapojili jak zkušení kuchaři, tak i začátečníci. Tím se zajistilo, že soutěž byla přístupná a zábavná pro každého, kdo se chtěl podělit o své dovednosti ve vaření a jazykových schopnostech.
Výherci soutěže byli vybráni na základě kritérií jako originalita videa, kvalita přípravy jídla a schopnost komunikace v daném cizím jazyce. Ceny byly rozdány těm nejlepším kuchtíkům.
Soutěž „Příprav jídlo!“ byla nejen skvělou příležitostí pro lidi, kteří milují vaření a jazyky, ale také ukázala, jak umí umění vaření spojit lidi napříč třídami.
Díky podpoře z MMO mohla tato soutěž nabídnout nejen zábavu, ale také vzdělání a příležitost k osvojení nových dovedností.
Bc. Emil Adamczyk
Školní rok 2022/2023
OZDRAVNÝ POBYT 2023
Termín: 16. 1.–29. 1. 2023
Místo pobytu: Hotel Kamzík, Malá Morávka
Ozdravný pobyt z části hrazen z účelového neinvestičního příspěvku z Fondu pro děti ohrožené znečištěním ovzduší v částce 6000 Kč na žáka účastnícího se ozdravného pobytu. Dle usnesení rady města č. 10191/RM1822/158 ze dne 23.8.2022.
Program ozdravného pobytu:
– Výcvik sjezdového lyžování v družstvech
– Výcvik běžeckého lyžování
– Zimní turistika
– Míčové a kolektivní sporty v hale
– Společenské a deskové hry
– Exkurze do skláren
– Odborné přednášky na téma bezpečný pobyt na horách, sportovní výstroj a výzbroj, beseda se záchranáři horské služby
– Rekonvalescence v bazénu
Foto na instagramu odkaz ZDE>>
Zpráva z ozdravného pobytu ZDE>>
Škola vážně a nevážně 2022
Orientační běh
Poslední den školy před podzimními prázdninami je na naší škole již tradičně vyhrazen orientačnímu běhu, na jehož financování se výrazně podílí Statutární město Ostrava. Stanoviště byla rozmístěna po školních pozemcích, dopravním hřišti i okolí hřiště fotbalového. Orientační běh otestoval nejen rychlost a vytrvalost žáků, ale také schopnost orientovat se v mapě, přemýšlet.
Ale orientační běh byl jen jeden ze tří závodů úterního dopoledne. Sílu a celkovou fyzickou zdatnost si děti mohly vyzkoušet při překážkovém závodě. A nebyl to závod jednoduchý, mnohé z překážek byly velmi silně inspirovány sérií Spartan race. K jejich zdolání byla potřeba nejen síla, ale i odvaha.
V rozsáhlých školních sklepeních proběhla úniková hra. Jednotlivé týmy musely za mizivého osvětlení najít a vyluštit dostatek indicií, aby se dostaly ke správnému heslu a našli ze sklepení cestu ven. V tuhle chvíli jsou již sklepení prázdná, všem týmům se to povedlo.
Dopoledne bylo doslova nabito zážitky, energií, dobrou náladou, kterou ještě vylepšily kuchařky svými domácími hamburgery. Snad si děti užijí prázdniny v podobném duchu a v pondělí se budou těšit do školy.
Mgr. Radim Horsinka
Orientační běh očima závodníka
Ve škole je nuda. Třeba dneska. Sportovní den, aspoň se nebudu muset učit. Mobil plně nabitý, pro jistotu jsem vzal i power banku, oblečený do teplé mikiny i bundy, když člověk sedí, může prochladnout. Měli jsme přijít v teplácích, což je sice super, chodím tak i normálně, ale měl jsem tušit, že to nebude jen tak, jak jsem byl naivní.
Hned po příchodu nám strčili do ruky mapu a museli jsme běhat po školním pozemku, okolo fotbalového hřiště, taky po dopravním hřišti. Prý orientační běh. Spousta značek, lampionky nikde. Aha! Mám mapu naopak. Fuj! Tráva je mokrá. Čas strašně letí. Proboha, kdo strčil lampionek za ten válec?! A to mám proběhnout přes bláto?! Musím najít lepší cestu. Kolik vlastně je těch lampiónků, co mám najít? Špatně se mi dýchá….. že bych se i potil? Hurá, konečně cíl. Kde mám mobil? Chvilka klidu.
To nebyla ani malá chvilka a už nás zavřeli do sklepení. Škola má velké sklepení a my se máme dostat ven. Úniková hra. Divně to tu smrdí, až strašidelné zvuky, tma. Hledáme klíčová slova, musíme přijít na heslo, které nás dostane ven. Staré sklepení, novější sklepení, v každém to páchne jinak. Jsou tu pavouci?! Já nemám rád pavouky. Je to tu nějaké velké, taky trochu bludiště, ještě, že je nás v týmu víc. Svíčky vydávají fakt divné světlo, taky osvítí jen malý prostor, co se asi skrývá za hranicí tmy? Jsme venku, zvládli jsme to. Nějak se tu zatím vybralo počasí.
Ještě nás čeká překážkový běh. Kužely, švédská bedna, žíněnky, kruhy…. To půjde. Pohoda. Cože?! To je jen pro první stupeň?! Ti malí si celkem máknou. Ale co my? Medicinbaly, zatím dobré. Podplížit se pod sítí, fuj, jsem úplně celý od písku! Mé oblíbené tepláky! Jak se mám sakra dostat po tom laně na druhou stranu?! Už vím. Padá mi písek do očí, pálí dlaně, taky. Ručkovat po brance, fakt mne bolí ruce! Já už toho mám dost. Jak můžu chodit ve výšce po laně, aha, za druhé lano se držím, to jsem viděl v nějakém filmu. Jde to! Jsem v cíli. Jsem v cíli. Jsem v cíli. To už je oběd? Nějak to uteklo. Domácí hamburger a hranolky, kuchařky se dnes překonaly.
Ve škole je nuda. Konečně doma, beru mobil, 95% nabito, power banku jsem tahal zbytečně. Chci si něco najít, ale ruce se mi třepou. Jsem unaven, nechce se mi ani na Instagram, dnes jsem fakt nic nestihl.
Akademie k výročí 110 let školy ve Svinově
Jedna z projektových aktivit „Školy vážně a nevážně 2022“, která byla spolufinancována z rozpočtu statutárního města Ostravy, byla vyvrcholením několikaměsíčních příprav všech pedagogů i žáků. Příprava na Akademii a den otevřených dveří započala už na jaře.
21. září 2022 bylo pro svinovskou školu a potažmo celý Svinov důležitým datem. Ten den jsme si totiž s pedagogy a žáky současnými i bývalými, s přáteli školy, s rodiči, se zástupci obce a města připomněli 110. výročí založení měšťanské školy ve Svinově.
Tento velký svátek jsme slavili opravdu velkolepě. Začali jsme prohlídkou budovy školy, pokračovali přehlídkou hudebních a tanečních vystoupení všech žáků školy, představili se i učitelé, a zakončili jsme jej čarokrásným ohňostrojem.
Pedagogové a žáci školy připravili celý den tak, aby si zájemci mohli zavzpomínat a nostalgicky poklábosit v prostorách školy, aby ale taky zároveň mohli nahlédnout do „kuchyně“ školy. Zhlédli tedy projekce věnované rozmanitým akcím školy, seznámili se moderními technologiemi a postupy, se kterými u nás děti již běžně v rámci hodin IT pracují (3D tisk, LEGO education, robotické rameno, robotika, spherické koule…).
Neopomněli jsme návštěvníky provést ani dílnami či školní cvičnou kuchyní, kde žáci připravovali občerstvení.
Celou prohlídku doprovázela i obsáhlá vizuální prezentace práce našich žáků.
Školní slavností akademie pak na prohlídku školy navazovala, každého návštěvníka jsme hned u vstupu potěšili drobnou pozorností.
Do programu se zapojili všichni žáci i pedagogové, a že byl opravdu pestrý… Každá třída pojala své přání škole originálně, tančilo se, zpívalo se, hrálo se…, ale hlavně se hodně smálo a možná i plakalo.
Krásný zářijový den jsme pak důstojně a adekvátně věku školy zakončili stylově – ohňostrojem.
Takže, naše milá školo, přejeme další stovky let, dětí, úsměvů, radosti, poznání. Jsme tu s tebou rádi!
Neinvestiční dotace ze státního rozpočtu – Nástroje pro oživení a odolnost
Otevřená škola III
Doučování – Národní plán obnovy
Školní rok 2021/2022
Škola vážně a nevážně 2022
Rada města usnesením č. 08598/RM1822/133 ze dne 01.02.2022 rozhodla o poskytnutí účelového neinvestičního příspěvku v celkové výši 50 000,- Kč (slovy: Padesát tisíc korun českých) Základní škole a mateřské škole Ostrava-Svinov, příspěvkové organizaci, IČO 70641871, DIČ CZ70641871, na realizaci projektu „Škola vážně i nevážně 2022“.
IT výzva 2022
Na naší škole se stává tradicí, že se vybraní žáci pátých ročníků účastní soutěže IT výzva. Tuto výzvu připravuje tým učitelů ze svinovské základní školy. Téma letošní výzvy bylo – sestrojení plašičky ptactva pro moravského pěstitele vína. Žáci pracovali ve dvojicích a během tří hodin se museli vžít do role programátora, konstruktéra, režiséra a manažera. Při stavbě využívali robotickou stavebnici Lego Wedo, dále pracovali s iPady, na kterých museli jednotlivé funkce naprogramovat, průběh stavby zaznamenali pomocí aplikace StopMotion. Vše nakonec propojili v programu iMovie a vytvořili krátký film, ve kterém celý svůj projekt prezentovali. Úroveň odevzdaných prací byla velmi vysoká, porota tak měla velmi těžkou práci vybrat ty nejlepší. Nejlepší týmy si odnesli velmi hodnotné ceny.
Tato soutěž je realizována v rámci projektu „Škola vážně i nevážně 2022“ financovaného z rozpočtu statutárního města Ostrava.
Mgr. Vladimír Dedek
Zadání pro soutěžící ZDE>>
Turnaj ve skoku vysokém
Závěr školního roku na naší škole patřil sportu a všem sportovním nadšencům. Nejprve jsme se celá škola zúčastnili Olympijského běhu a hned druhý den 23. 6. 2022 byl zasvěcen závodu ve skoku vysokém. Závod byl součástí školního projektu „Škola vážně a nevážně 2022“, který byl spolufinancován z rozpočtu Statutárního města Ostravy. Závod byl určen pro žáky 3. -5. třídy a celkem se ho zúčastnilo 6 tříd naší školy. Závody probíhaly za krásného počasí, a tak nic nebránilo tomu, aby žáci závodili na našem venkovním hřišti a užili si slunečných paprsků a mohutné podpory svých spolužáků. Žáci předváděli skvělé výkony a po velmi napínavém boji, který probíhal u kategorie dívek se nakonec mohla z prvního místa radovat Ema Lauterbachová z 5. A. Kategorie chlapců měla naprosto odlišný průběh, než jak tomu bylo u dívek. Zde již od samotného začátku svým soupeřům nedal v závodu šanci a po skvělých výkonech si naprosto suverénním způsobem kategorii chlapců podmanil Tobiáš Matyó z 5. C a zaslouženě si odnesl cenu za první místo. Závody byly doplněny řadou doprovodných soutěží, které měli žáci možnost navštívit na travnatém hřišti, které se nachází u naší školy. Celý den se nesl v duchu poskakování, a tak i tyto soutěže byly zaměřeny právě na tuto dovednost. Žáci si mohli vybrat hned z řady soutěží mezi které patřily například závody ve skákání v pytli nebo překážkovou dráhu, která byla plná skákání.
Celé závody jsme si všichni náramně užili a už se zkrátka nemůžeme dočkat, až si tuto úspěšnou akci plnou skákání zase všichni spolu ve škole užijeme.
Bc. Kristýna Šímová
Environmentální výchova na zotavovacích akcích
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2018
V květnu a červnu se žáci prvního i druhého stupně zúčastnili ekologických a environmentálních programů, které byly realizovány na zotavovacích pobytech v Beskydech.
Žáci 1. stupně v týdnech od 14. 5. do 18. 5. 2018 a od 11. 6. do 15. 6. 2018 v počtu 87 žáků. Žáci druhého, třetího a čtvrtého ročníku se zúčastnili environmentálního a ekologického programu Hnutí DUHA pod názvem Velké šelmy. Rysi, medvědi a vlci se vracejí do českých hor, kde kdysi patřili mezi běžná zvířata. Hnutí DUHA podporuje návrat těchto vzácných dravců, ale pytláci i nešetrné zásahy do krajiny je vytlačují jen na několik málo míst v ČR. Velké šelmy jsou ceněným klenotem naší přírody, ale jsou také důležité pro zdraví lesů, udržují totiž rozumný počet srnců, jelenů a divokých prasat. Žáci se dozvěděli o hlídkách speciálně vyškolených dobrovolných spolupracovníků Hnutí DUHA, kteří každou zimu monitorují terén v Beskydech a na Šumavě. Mají odradit myslivce a pytláky od ilegálního lovu a také monitorovat pohyb velkých šelem. Děti se seznámily se životem šelem v Beskydech. Viděly fotografie a filmy z fotopastí, učily se odstranit zbytečný strach z šelem, často způsobený pověrami. Hnutí Duha s žáky také probralo, jak se mají chovat v lesích, aby v rámci ekologických pravidel mohly tyto šelmy u nás žít.
V závěru měsíce června od 18. 6. do 22. 6. byl již tradičně připraven pro žáky 2. stupně zotavovací pobyt. Letos se jejich cílem stalo Valašsko – horský hotel Kyčerka ve Velkých Karlovicích. Během pobytu měli žáci možnost poznávat malebnou přírodu v okolí Velkých Karlovic. Podnikli půldenní okružní vycházku na Čarták a celodenní hřebenovou túru
na Benešky. Kdo se těchto akcí nemohl zúčastnit, ten zvládal menší okruhy v okolí Velkých Karlovic. Celou středu a ve čtvrtek dopoledne pak 70 žáků 6.–8. ročníku procházelo environmentálně-ekologickým a zážitkovým programem, který pro ně připravili lektoři Střediska volného času Ostrava-Zábřeh. Žáci se nenásilnou a zábavnou formou seznámili
se základními ekologickými principy a pomocí zážitkové pedagogiky, netradičních výtvarných technik, her a soutěží měli prostor prohloubit si své smyslové a podprahové vnímání přírodních entit kolem nás.
Otevřená škola III
Číslo a název operačního programu: 02 Vývoj, výzkum, vzdělávání (OP VVV)
Číslo a název prioritní osy: 02.3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
Výzva: 02_20_080 pro Šablony III – MRR v prioritní ose 3
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.X/0.0/0.0/20_080/0021006
Název projektu: Otevřená škola III
Celkové způsobilé výdaje: 1 175 424,00 Kč
Datum zahájení: 1. 9. 2021
Datum ukončení: 30. 6. 2023
Anotace projektu: Projekt je zaměřen na kombinaci následujících témat: personální podpora, osobnostně profesní rozvoj pedagogů, společné vzdělávání dětí/žáků/účastníků, podpora extrakurikulárních/rozvojových aktivit, aktivity rozvíjející ICT, spolupráce s rodiči dětí/žáků/účastníků
3.1/9 Projektový den ve výuce
3.I/10 Projektový den mimo školu
3.I/11 Odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči
3.II/5 Školní kariérový poradce – personální podpora ZŠ
3.II/9b Využití ICT ve vzdělávání v ZŠ – 48 hodin/48 týdnů
3.II/10 Klub pro žáky ZŠ
3.II/11 Doučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem
3.II/12 Projektový den ve výuce
Publicita – plakát ZDE>>
Otevřená škola II
Arboretum – Nový dvůr
Výlet do arboreta v Novém Dvoře.
Akce proběhla v rámci projektu Otevřená škola II.
Muzeum Břidlice – Budišov nad Budišovkou
Akce proběhla v rámci projektu Otevřená škola II.
Projektový den na zámku v Raduni
Žáci školní družiny se 7. listopadu 2021 jeli podívat na nedaleký zámek, který se nachází u Opavy – zámek Raduň, aby zjistili, jak se kdysi žilo zámecké vrchnosti a hlavně jak se zde žilo dětem.
Hned po příjezdu nás přivítala zámecká paní, která byla oblečená do krásných panských šatů.
Poutavě dětem vyprávěla příběh a historii tamního panstva, které na zámku Raduň žilo. Provázela nás různými salónky – od přijímacího salonku pro hosty a poddané, až po pánský a dámský salónek, kde vrchnost trávila odpočinkový čas.
Nejvíce ovšem zajímaly žáky spodní komnaty, které sloužily dětem.
Viděli jsme komnatu, kde se děti učily, kde spaly a kde si hrály se svými vychovatelkami.
Nejvíce je zajímaly hračky, se kterými si kdysi děti hrály.
Prohlídka končila na menším nádvoří, kde jsme si udělali společné foto. Nakonec si žáci zakoupili drobné předměty na památku a zasoutěžili si v nádherném zámeckém parku.
A jak to dopadlo? Žákům se výlet moc líbil a někteří by chtěli na takovém zámku žít.
Akce proběhla v rámci projektu Otevřená škola II.
Vychovatelky ŠD Bílovecká 10
Projektový den s Marlenkou
V rámci projektu Otevřená škola II jsme dne 14.10.2021 vyrazili se školní družinou Evžena Rošického na exkurzi do výrobního podniku MARLENKA International s.r.o. v Lískovci u Frýdku-Místku. Na začátku jsme zhlédli několik velice zajímavých krátkých filmů o založení podniku, výrobním sortimentu, velikosti produkce apod. Velice nás překvapil celoroční počet vyrobených krabiček medových kuliček, který by vyrostl do výšky 16ti Eiffelových věží. Moc se nám líbil maskot – drak z pohádky Když draka bolí hlava, který byl průvodcem všech dokumentů. Posilnili jsme se malou ochutnávkou a spěchali do provozu, kde jsme si prohlédli celou výrobu a získali mnoho zajímavých informací. Někteří byli tak nadšení, že prohlásili, že až budou dospělí, budou v MARLENCE pracovat.
Po prohlídce měly děti možnost si v podnikové prodejně nakoupit „sladké suvenýry“ a potěšit tak doma své sourozence nebo rodiče.
Vychovatelky ŠD E. Rošického
Výzva na podporu návratu do škol pro základní školy, střední školy a konzervatoře, jejichž zřizovatelem není stát, kraj, obec nebo dobrovolný svazek obcí, pro kalendářní rok 2021 Č. j.: MSMT-14025/2021-4
V rámci této podpory bylo na naší ZŠ od září do prosince 2021 zapojeno do doučování žáků cca 16 pedagogů a bylo vytvořeno více než 20 různých skupin, jejichž náplní bylo učivo přírodovědných i humanitních předmětů napříč všemi ročníky. Vyučující i děti si doučování pochvalovali, obzvláště individuální přístup k žákům byl přínosný a žáci lépe pochopili zameškané nebo nezvládnuté učivo. Ocenili bychom tuto podporu i v následujícím roce.
T-MOBILE OLYMPIJSKÝ BĚH 2021
Různí běžci, různá místa, olympijská myšlenka. To je heslo, s kterým je propojen T-Mobile Olympijský běh už několik let. Je jedno, jestli jsi závodník, nebo běháš jen občas, jestli jsi malý, nebo velký, jestli běháš radši ve městě, v přírodě, na louce nebo na dráze. Na T-Mobile Olympijském běhu jde především o to se hýbat a hlavně pro radost.
Na T-Mobile Olympijském běhu oslavujeme radost z pohybu a sport jako takový. Akcí si totiž připomínáme mezinárodní Olympijský den, tedy založení Mezinárodního olympijského výboru.
I žáci svinovské základní školy vyběhli na dráhu připravenou na dopravním hřišti za budovou na Bílovecké 10, stejně tak na dráhy u budov Bílovecká 1 a Rošického, aby rozhýbali svá těla, zvýšili svou fyzickou zdatnost a zároveň, aby byli součástí této veliké akce, které se v tento den zúčastnilo oficiálně více než 71 tisíc lidí z celého světa. Vítězové ve svých věkových kategoriích si odnesli drobné odměny a všichni účastníci dostali medaili a diplom za účast na tomto běhu. Během dvou hodin se na našich sportovištích vystřídalo přes 350 dětí naší školy, uběhly dohromady téměř 300 km, což je úctyhodná vzdálenost. Těšíme se opět na další ročník této celosvětové akce.
Historie Olympijského dne sahá až do roku 1894, kdy byl založen Mezinárodní olympijský výbor. Na počest této události se každoročně pořádá Olympijský den, který oslavuje sportovní aktivity všeho druhu. Po celém světě si ho připomíná 5,5 milionů lidí ze 150 zemí světa.
U nás se v rámci Olympijského dne pořádají pod záštitou Českého olympijského výboru běžecké závody pro všechny věkové kategorie, a to už od roku 1987. První ročník startoval legendární Emil Zátopek. K Praze se v průběhu let přidávala i další města, až postupně akce narostla do současných 81 závodů.
Školní rok 2020/2021
3D výuková pomůcka
Naše škola byla zařazena do projektu MAP ORP Ostrava II, CZ.02.3.68./0.0/17_047/0009132 a byla jí zapůjčena 3D výuková pomůcka.
Škola vážně a nevážně 2021
Filmový festival mezinárodní kuchyně
Na konci školního roku 2020/2021 vyvrcholil na Základní škole v Ostravě-Svinově – Filmový festival mezinárodní kuchyně. Jednalo se o dlouhodobý školní projekt. Soutěžící museli natočit krátký film z přípravy pokrmu tradičního pro zvolenou zemi, pokrm prezentovat na fotografii a vytvořit stránku s receptem do školní kuchařky. Výběr jasně ukázal, že milujeme italskou kuchyni:-) Děti musely prokázat nejen to, jak jsou zdaní kuchaři, ale také své herecké, režisérské, zvukařské a střihačské schopnosti. Porota měla velmi těžkou práci při výběru nejlepších, protože většina filmů a také celková prezentace pokrmů byla na vysoké úrovni. Nakonec zvítězila trojice soutěžících z třídy 6. A. Všem soutěžícím děkujeme za účast a přejeme hodně úspěchů v jejich herecké případně kuchařské kariéře.
Další informace
Požadavky na video – natočte video pomocí libovolného zařízení, video sestříhejte, požadovaná délka videa je cca 5 minut, formát videa je libovolný.
Požadavky na fotografii – vyfoťte hotové jídlo, fotografie musí být v dostatečné kvalitě a libovolném formátu.
Požadavky na stránku ze soutěžní kuchařky – doplňte recept, postup přípravy, fotografie, zajímavosti a slovníček pojmů do připravené šablony. Šablona ke stažení zde. Vzor zde.
Fotogalerie
Skokanský trojboj
Předposlední den školního roku se na Základní škole v Ostravě-Svinově nesl ve sportovním duchu. V rámci projektu Škola vážně i nevážně jsme mohli zakoupit vybavení pro skok vysoký, který byl součástí sportovního dopoledne pro naše žáky a nesl název Skokanský trojboj.
družstva a společně pak absolvovali skok do dálky, skok z místa a skok vysoký. Mimo tyto disciplíny mohly děti plnit také úkoly v rámci Sazka olympijského víceboje, do kterého je naše škola také zapojena. Na závěr sportovního dopoledne na žáky čekalo vyhlášení výsledků a pěkné odměny. Zvláště učitelé tělocviku byli velmi mile překvapeni, jak se naši žáci vypořádali s úplně novou disciplínou – skokem vysokým. Nejenže zvládli překonat prvotní obavy, jak přeskočí laťku, ale nakonec předvedli obdivuhodné výkony a opravdu neskutečným způsobem se u toho bavili a navzájem povzbuzovali. Věřím, že už se všichni těšíme na hodiny tělocviku v novém školním roce, protože budeme mít prostor se v této disciplíně dále zdokonalovat.
Michaela Domašíková
ADAPTAČNÍ KURZ 2021
Ve dnech 1. a 2. září 2021 se na naší škole konala další z aktivit realizovaných v rámci projektu „Škola vážně i nevážně 2021“ financovaného z rozpočtu statutárního města Ostrava. Pro žáky 6. ročníku byl připraven dvoudenní adaptační kurz. Realizátorem projektu byli lektoři Střediska volného času Ostrava-Zábřeh, p. o. Kurzu se kromě žáků účastnili i třídní učitelky, asistentka pedagoga a školní metodik prevence.
Pro chlapce a děvčata byla připravena spousta aktivit, při kterých se všichni nejen skvěle bavili, ale díky nimž došlo hlavně ke vzájemnému poznání a stmelení nových kolektivů. Celé dva dny se nesly v duchu vstřícné a přátelské atmosféry. Díky finanční podpoře SRPŠ si děti mohly večer pochutnat
na výborné pizze. Kvůli proticovidovým opatřením byli letošní šesťáci ochuzeni (stejně jako ti loňští)
o jeden z největších zážitků všech adaptačních kurzů – společně strávenou noc ve škole.
Hlavním cílem programu bylo nejen vzájemné poznání spolužáků mezi sebou a vytvoření nových vazeb mezi žáky i jejich třídními učitelkami, ale také nastavení zdravých vztahů v nově vzniklých třídních kolektivech. Věříme, že se nám tyto cíle podařilo během uplynulých dvou dnů úspěšně naplnit.
Mgr. Svatava Zeinerová
S koloběžkou na cesty
Projektové odpoledne 24. června 2021 ve školní družině spolufinancované z rozpočtu SMO.
Začalo velmi teplé odpoledne a my jsme se těšili na slíbené dopravní hřiště s překvapením.
Na dopravním hřišti bylo pro nás připraveno šest stanovišť se soutěžními disciplínami, které jsme postupně plnili. Prvním úkolem byl výjezd na koloběžce po správné trase s dodržováním dopravních předpisů. Nedošlo k žádné kolizi. První zkouška našich dovedností a vědomostí – jízda na koloběžce a dodržování silničních pravidel dopadla dobře a za bezchybně splněný úkol jsme dostali první razítko do kartičky. Taky druhou odlehčenou disciplínu – hod míčky na cíl jsme všichni splnili. Velmi zajímavou disciplínou byla stavba dle předlohy z různobarevných kostek, docela těžký úkol – potrápili jsme si hlavičku. U rybníčku jsme museli poznat dopravní značky. A pak konečně přišla velmi osvěžující disciplína – přenášení kelímků s vodou na hlavě. Nikdo disciplínu nedokončil suchý. Posledním úkolem bylo sestavení puzzle dopravních značek.
Celkem nás soutěžilo 60 dětí a všichni jsme úkoly splnili na výbornou. Ve stínu altánu jsme dostali krásné dopravní omalovánky, reflexní pásky na ruku, přívěsky, samolepky a deskové hry.
Užili jsme si velmi vydařené odpoledne.
Vedoucí vychovatelka
Simona Burdíková
Digitální výuka 2020
Stautární město Ostrava poskytlo v souvislosti s rostoucími nároky škol na distanční výuku účelový neinvestiční příspěvek ve výši 80 000 Kč na pořízení modemů na datové připojení a na proškolení všech pedagogů na užívání Microsoft Teams.
Děkujeme.
2.V/13 Projektový den mimo ŠD
Výlet Štramberk
Škola vážně a nevážně 2020
Orientační běh na Skalce
Není nad to užít si den v přírodě! Žáci 2. stupně se ve čtvrtek 24. 9. 2020 vydali na dobrodružný orientační běh. Autobusem se dojelo do rekreačního střediska na Skalce. Na startu jednotlivci dostali startovací kartu, lísteček s čísly stanovišť a mapku. Dále už bylo na nich, jak se v mapě zorientují a zda oběhnou všechna stanoviště tak, jak mají. Během cesty na sebe navzájem naráželi a pomáhali si, aby se neztratili. Některým se to bohužel nepodařilo a bylo nutné vyslat „pátrací tým“. Cílem bylo označit každé stanoviště a vrátit se v co nejkratším čase. Ti nejzdatnější z jednotlivých tříd následně získali trička s logem školy. Největší odměnou však byl teplý čaj či párek v rohlíku.
Naši žáci dokonce poskytli informace o tom, jak je běh bavil a co všechno prožili:
„Začalo to tak, že jsme přijeli na Skalku, a pak nás seřadili do skupin tak, aby vždy vybíhal jeden osmák a jeden sedmák. Během cesty jsme ale stejně udělali skupinku a hledali čísla společně. Pro jedno číslo jsme museli jít přes dřevěnou desku a já jsem tam spadla do bahna a měla jsem celou botu špinavou. Nakonec jsme doběhli úspěšně do cíle a neztratili se J.“
„Já jsem původně startoval ve skupince se spolužáky, ale pak jsem se od nich oddělil a běžel místo na severovýchod na severozápad, kde jsem našel 4 body, připojil jsem se k jednomu deváťákovi a společně jsme se pak dostali do cíle, kde jsem doběhl z osmáků jako první.“
„Po deváté hodině ráno jsme vyběhli s nulovými znalostmi orientace v mapě. Počkali jsme na sebe a běželi společně lesní cestičkou, která byla mokrá a bahnitá. Většina z nás nebyla zcela sportovně vybavena, tudíž bylo velmi poznat, že jsme byli špinaví. Hledali jsme a hledali a bylo to náročné, protože záchytných bodů bylo opravdu dost a ne všechny byly na naší trase. Nakonec jsme ale všichni v pořádku doběhli. Zážitky si vyprávíme s velkým nadšením doteď.“
„Orientační běh byl super, až na bláto v lese. Dva naši spolužáci si s ním zažili svoje. E. nadšeně utíkala pro další bod, který byl však za cestou plnou bláta. Ošplíchla jím D. bílé boty. Cestou zpět se další spolužačce zabořila rovněž bílá bota do tmavé prohlubně. Nahoře byly krásné uličky a suchá cesta. Výhled seshora opravdu stál za to!“
Adaptační kurz
Ve dnech 1. a 2. září 2020 se na naší škole konala další z aktivit realizovaných v rámci projektu „Škola vážně i nevážně 2020“ financovaného z rozpočtu statutárního města Ostrava. Pro žáky 6. ročníku byl připraven dvoudenní adaptační kurz. Realizátorem projektu byli lektoři Střediska volného času Ostrava-Zábřeh, p.o.. Kurzu se kromě žáků účastnili i třídní učitelky, školní psycholog a asistentka pedagoga.
Celé dva dny se nesly v duchu vstřícné a přátelské atmosféry. Pro chlapce a děvčata byla připravena spousta aktivit, při kterých se všichni nejen skvěle bavili, ale díky nimž došlo hlavně ke vzájemnému poznání a stmelení nových kolektivů. Díky finanční podpoře SRPŠ si děti mohly večer pochutnat na výborné pizze. Kvůli aktuální situaci a proticovidovým opatřením byli letošní šesťáci bohužel ochuzeni o jeden z největších zážitků všech adaptačních kurzů – společně strávenou noc ve škole.
Hlavním cílem programu bylo vzájemné poznání spolužáků mezi sebou, ale také vytvoření nových vazeb mezi žáky a jejich třídními učitelkami. Věříme, že se nám tyto cíle podařilo během uplynulých dvou dnů úspěšně naplnit.
Drakiáda 6. 10. 2020
Akce proběhla v areálu školy na Bílovecké 10 a to ve třech sekcích. První sekce byla taneční s reprodukovanou hudbou ,, Dračí písničky“ v prostoru u altánu, druhá sekce na školním hřišti, zde probíhaly soutěže dvojic dle oddělení a třetí sekce za školním pozemkem, kde žáci pouštěli draky.
Vše probíhalo střídáním dětí po skupinách po absolvování jedné sekce. Žáci byli odměněni za soutěže Dračí mls (kladení kostek na vyznačené body kresleného draka), Dračí ocas ( kolíčkování ) a Dračí tlama (házení míčků do plechovek), za nejlépe létajícího draka, všichni byli odměněni za výrobu draků( všech materiálů), kteří byli použiti k výzdobě celého areálu školy.
Akce byla ovlivněna vzniklou hygienickou situací, proto bylo dbáno na nemísení skupin a bez přítomností rodinných příslušníků, takže
žáci zvládli pouštění draků svépomocí. I tak byla akce velmi podařená, organizačně zvládnuta a to ke spokojenosti všech účastníků.
Děkujeme počasí, které se neobvykle vydařilo. Bude k dispozici i fotodokumentace, která byla pořízena odborníkem ve své profesi.
Vše se vydařilo ke spokojenosti všech.
Tato úspěšná akce byla spolufinancována z rozpočtu MMO.
IT výzva
Projektového dne IT výzva se zúčastnili žáci 5.A a 5.B třídy. První částí bylo programování malých robotků OZOBOT, kdy se žáci nejprve seznámili s pravidly programování robotů, vyzkoušeli si na připravené práci, jak robotek funguje a reaguje na zadané pokyny, potom si zkoušeli sami jej programovat. Zjistili, že není vůbec jednoduché programovat pomocí barevných čar – pokynů, mnohdy si robotky samy volily cestu a nechtěly je poslouchat. Nejprve závodily robotky v Závodě s časem, který nejrychleji projede zvolenou trasu, která se ale musela pečlivě promyslet. Dalším úkolem byl závod ozobotků: ve dvojicích závodili proti sobě, který z robotků je rychlejší – rychleji urazí zvolenou trasu. Posledním úkolem bylo posbírat všechna jablka, aby se ale vyhnuli hnízdečku. Trochu oříšek, nicméně si s ním děti hravě poradily. Potom pro ně byly připraveny prezentace na téma Bezpečnost na internetu žáky 6. ročníku. Děti se zábavnou formou seznámily s pravidly bezpečného zacházení s internetem, po zhlédnutí vybraných prezentací samy zvolily tu nejlepší.
2.II/20 Projektový den mimo školu (ZŠ)
Výlet Šternberk
Školní rok 2019/2020
Aktivity:
2.I/5 Chůva – personální podpora (MŠ)
2.I/13 Realizovaný projektový den mimo školu (MŠ)
2.II/3 Školní psycholog (ZŠ)
2.II/5 Školní kariérový poradce (ZŠ)
2.II/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ
2.II/16 Využití ICT ve vzdělávání (ZŠ)
2.II/17 Klub pro žáky ZŠ – čtenářský klub
2.II/18 Doučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem
2.II/20 Projektový den mimo školu (ZŠ)
2.V/4 Vzdělávání pedagogických pracovníků ŠD
2.V/11 Klub pro účastníky ŠD
2.V/12 Projektový den v ŠD
2.V/13 Projektový den mimo ŠD
Fyzická realizace projektu je od 1. 9. 2019 do 31. 8. 2021.
Adaptační kurz – 2. a 3. září 2019
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2019
Letošní rok začal pro žáky 6. ročníku netradičně, sice již tradičním adaptačním kurzem, leč poprvé se tento kurz konal hned první a druhý den školního roku. Desátým rokem se na přípravě podílelo Středisko volného času Ostrava-Zábřeh.
Adaptační kurzy slouží nejen k seznámení dětí a třídních učitelů, ale také ke společnému nastavení pravidel, uvědomění si sounáležitosti s třídním kolektivem a se školou vůbec. Děti již tradičně tráví den a půl, včetně noci (děti přespávají ve školní družině), v prostorách školy, takže pro ty nově příchozí to bylo jistě přínosné i seznámení se budovou školy.
Aktivity adaptačního kurzu jsou opravdu velmi rozmanité, zahrnující estetickou, tělesnou, hudební i dramatickou výchovu, všechny jsou pak koncipovány tak, aby se děti naučily spolupracovat, řešit společně problémy, domlouvat si strategie…
Letošní ročník proběhl v klidné a přátelské atmosféře, umocněné výbornou pizzou k večeři, a ani extrémně deštivé počasí na tom nic nezměnilo.
Škola vážně a nevážně 2019
Projektový den v planetáriu – objevování planety Země a vesmíru
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2019
V pátek 25. října 2019 byl pro žáky 2. stupně připraven v rámci projektu Škola vážně i nevážně projektový den v planetáriu – objevování planety Země a vesmíru. Tento projekt je organizován z prostředků statutárního města Ostravy – oblast školství.
Žáci 6. a 7. ročníku v pořadu „Vidím, vidíš, vidíme“ sledovali cestu světla z nitra hvězdy, přes zemskou atmosféru a oko až do lidského mozku. Pořad „Cesty energií“ pro žáky 8. a 9. ročníku byl pro změnu přehlídkou různých forem energií v celé jejich kráse, ale i nebezpečí. Součástí obou programů byla také orientace na noční obloze a představení aktuálních souhvězdí. Všichni žáci navštívili rovněž Experimentárium. Zde byli rozdělení do tříčlenných týmů a každá trojice měla za úkol najít v jednotlivých expozicích odpovědi na otázky z pracovních listů, které pro ně připravili učitelé přírodovědných předmětů. Díky moderním expozicím a interaktivním exponátům mělo hledání správných odpovědí, ale i seznamování se s přírodními zákony hravou formu.
Projektový den v planetáriu tak byl pro všechny žáky 2. stupně současně poučný, ale i hravý a zábavný.
Školní rok 2018/2019
ABECEDA PENĚZ
Do projektu Abeceda peněz, který pořádala Česká spořitelna, se zapojily třídy 4.A, 4.C a třída 5.A. Všichni žáci se po celou dobu projektu aktivně účastnili všech aktivit, například vyrábění výrobků, vymýšlení názvu firmy, tvoření vlastního loga, výroby pozvánek na jarmark.
Cílem projektu bylo naučit se hospodařit s penězi, zdokonalit se v komunikačních dovednostech a ve vzájemné spolupráci.
Škola vážně i nevážně 2019
Projekt Škola vážně a nevážně se skládá z několika aktivit realizovaných v různých dnech. Veškeré aktivity vycházejí z cílů základního vzdělávání v ZŠ a MŠ Ostrava-Svinov,p.o. – rozvíjet a prohlubovat komunikační dovednosti, umět zpracovávat a třídit informace, vést žáky k tvůrčímu myšlení při řešení problémů a touto cestou směřovat k rozvíjení klíčových kompetencí.
Projektové activity vycházejí z potřeb podporovat výuku přírodovědných předmětů a ekologie. Cílem je také připomenutí dávných tradic, dodržovaných v místním regionu, rozvoj manuální a pohybové zručnosti a prohloubení spolupráce školy s rodiči, obcí a spolky obce.
Dalším cílem projektu je udržení dosavadní spolupráce mezi školami (ZŠ Heleny Salichové Ostrava-Polanka, ZŠ pro sluchově postižené z Ostravy-Poruby, ZŠ a MŠ Ostrava-Krásné Pole) a rozšíření spolupráce s dalšími školami.
Prohloubení osobních kontaktů mezi žáky a pedagogy, prevence socialně-patologických jevů je pak cílem dalších aktivit jako je IT výzva – Hrajeme si s ozoboty, Přehlídka divadel a adaptační kurz.
Vítání jara a vynášení Moreny
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2019
V úterý 16. dubna jsme se slavnostně rozloučili se zimou a přivítali jaro.
Symbolem zimy je Morena. Než jsme ji vynesli a vhodili do potoka, museli jsme si ji nejprve dle starých návodů a čistě z přírodních materiálů ustrojit a nazdobit. Také jsme si nachystali lítečky, které jsme si ozdobili pestrobarevnými pentličkami, a upekli velikonoční perníčky.
A pak už se za hlasitého prozpěvování jarních popěvků a lidových říkadel vydalo od školy dlouhé procesí. Během cesty se k nám přidaly děti z MŠ a ŠD Rošického, které si letos připravily i malé kulturní vystoupení – děti z MŠ předvedly tanečky a ŠD Rošického přednesla jarní básničky. V parku za farou už na nás čekali dva členové svinovského hasičského sboru. Za jejich asistence a mohutného dětského jásotu byla Morena zapálena a vhozena do Porubky. Příjemným završením celé akce bylo rozdávání perníčků všem zúčastněným.
Počasí nám také velmi přálo, a proto jsme všichni strávili velice pěkné odpoledne!
Simona Burdíková, vedoucí vychovatelka ŠD
Hrajeme si s OZOBOTY – IT výzva
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2019
Soutěž Hrajeme si s Ozoboty byla určena pro žáky pátých ročníků. V nabité konkurenci desti dvoučlenných týmů museli soutěžící řešit několik náročných IT úkolů.
Nejprve vytvářeli leték ve Wordu, poté prezentaci na ekologické téma v PowerPointu a nakonec museli bez jakýchkoliv předchozích znalostí zvládnout práci s Ozobotem. Úkoly, které děti řešily s Ozoboty najdete v přílohách pod článkem.
Hodnocení pro porotu bylo velmi složité, protože většina odevzdaných úkolů byla na vysoké úrovni.
První 3 místa si nakonec ke smutku domácích odnesly týmy ze ZŠ Krásné Pole. Vítězům gratulujeme:-)
Škola díky tomuto projektu získala 9 ozobotů, které budou dále používány v hodinách informatiky.
Mgr. Vladimír Dedek
Přehlídka divadel
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2019
Ať žije muzikál! Pod tímto motem proběhla letos již čtvrtá divadelní přehlídka ZŠ a MŠ Ostrava-Svinov. 16. 5. 2019 tělocvična opět ožila – stavělo se podium, věšely se závěsy, rozzářily se reflektory, rozezvučely se zesilovače, rozezněly se zvuky všech možných nástrojů.
Program opět nezklamal, byl pestrý, nabitý a podílely se na něm nejen třídy druhého stupně, ale i třída 3.A, školní družina a dále také hosté se základních škol Spartakovců a Krásné Pole.
Společně jsme oplakali Nikolu Šuhaje, tahali jsme Řepu, vařili Slepičí polévku, Nonstop nosili Tepláky, Napomádovali jsme si vlasy, Rebelsky se pokusili o útěk do San Francisca, propluli do minulosti navštívit Přemyslovce, zavzpomínali na Holubí dům, zdivočili na Madagaskaru a Otevírali studánky…
Celým programem nás provedl Rebel Eman, který zároveň se svými spolužáky z devátých ročníků pod vedením paní učitelky Kubenkové předvedl parádní a nezapomenutelné rozloučení se svinovskou školou.
Divadlo skončilo, ať žije divadlo!!! Přátelé, těšte se už teď na 5. ročník…
Mgr. Alexandra Vavrošová
Ostrava fandí kontinentům
Ostrava fandí kontinentům je projekt Českého atletického svazu, statutárního města Ostrava a Moravskoslezského kraje, který je určen žákům základních a středních škol, stejně tak i členům atletických oddílů a klubů. Na oficiální tiskové konferenci na radnici byl pro každou školu vylosován kontinent, kterému bude fandit. Naší škole byl přidělen kontinent Amerika.
Někteří žáci se v loňském školním roce věnovali kreativní části projektu, ve které se svými učiteli vyrobili fandítka pro americký kontinent. A všichni žáci svinovské školy absolvovali v rámci sportovních dnů pohybovou část – hod medicinbalem, skok z místa a štafetový běh.
Vyvrcholením celého projektu je Kontinentální pohár v atletice, který je týmovou soutěží atypického formátu. Koná se jednou za čtyři roky a proti sobě stojí výběry čtyř kontinentů: Evropy, Ameriky, Afriky a společný tým Asie a Oceánie. V každé disciplíně se představí dvě ženy a dva muži za každý tým. Vybraní žáci 1. i 2. stupně se zúčastní obou soutěžních dní (8. a 9. září 2018) na městském stadionu ve Vítkovicích.
Kontinentální pohár 2018 v Ostravě podporují 4 zahraniční a 4 čeští ambasadoři. Zahraniční ambasadoři se v září představí zároveň v roli kapitánů týmů jednotlivých kontinentů. Ambasadorem Evropy se stal bývalý světový rekordman v běhu na 110 m překážek Colin Jackson, americké atlety bude povzbuzovat autor nejdelšího dálkařského výkonu historie Mike Powell. Zbylé dva kontinenty si „rozdělily“ dvě bývalé mistryně světa v běhu na 400 m překážek: výběr Austrálie a Oceánie povede Jana Pittmanová a ambasadorkou Afriky je Nezha Bidouaneová. Českými patrony a zároveň patrony celoročního projektu pro školy a oddíly jsou dvojnásobná olympijská vítězka Barbora Špotáková, halový mistr světa v běhu na 400 m Pavel Maslák, stříbrný medailista z mistrovství.
Oficiální stránky kontinentálního poháru
Projekt OSTRAVA FANDÍ KONTINENTŮM
Školní rok 2017/2018
Škola vážně i nevážně 2018
Projekt se skládá z několika projektových dnů, jejichž aktivity jsou zaměřeny na zkvalitnění a zpestření výuky environmentální výchovy, přírodovědných a technických předmětů. Na zotavovacích pobytech v Beskydech chceme ve spolupráci se SVČ Ostrava-Zábřeh, p.o. a dalšími odborníky realizovat programy enviromentální výchovy na pobytových akcích. Žáci se nenásilnou a zábavnou formou seznámí se základními ekologickými principy a pomocí zážitkové pedagogiky, netradičních výtvarných technik, her a soutěží budou mít prostor prohloubit své smyslové a podprahové vnímání přírodních entit kolem nás.
Další projektové aktivity se týkají dramatické výchovy, přiblížíme tradice a zvyky specifické pro místo, kde žáci navštěvují školu, a navštívíme naši partnerskou školu v Polsku, kde si připomeneme slezské tradice a zvyky z okolí Swierklan.
Nejmenší žáci si zahrají na malé ekology, kdy pomocí správné orientace v terénu budou plnit soutěžní otázky na dané téma, které budou doplněny o různorodé sportovní disciplíny.
Vítání jara
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2018
V úterý 27. března proběhl ve školní družině projektový den „Vítání jara“. Paní vychovatelky společně s dětmi školní družiny a mateřských školek vynesly „Mařenu“, která symbolizuje konec zimy, vhodily ji do Porubky a všichni přivítali jaro. Cestou k Porubce jsme prozpěvovali lidová pořekadla a popěvky. Děkujeme svinovským dobrovolným hasičům, kteří přispěli k úspěšné realizaci této akce.
Země 2018
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2018
Dne 20. dubna 2018 se konal v naší škole projektový den „Země 2018“. Jako každoročně byli do projektového dne zapojeni žáci 3.–5. ročníku, kterým tento den připravili pedagogové naší školy společně s žáky 7.–9. ročníku. Letos žáci prošli celkem 7 stanovišť, kde si formou soutěží upevnili znalosti z ekologie, přírodovědy a první pomoci. V dílnách se seznámili s druhy dřevin a jejich zpracováním. Společně s žáky 7. a 9. ročníku prováděli některé z chemických a fyzikálních pokusů. V tělocvičně si vyzkoušeli i svou tělesnou zdatnost nutnou k pobytu v přírodě.
Přehlídka školních divadel
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2018
Dne 17. května 2018 uspořádala ZŠ a MŠ Ostrava Svinov, p.o. pro své žáky a žáky dalších spřátelených základních škol již třetí ročník nesoutěžní přehlídky divadelních představení. Naše pozvání přijala ZŠ Krásné Pole a ZŠ pro sluchově postižené v Ostravě. Z řad pořádající školy vystoupilo 6 třídních kolektivů s hudebními, tanečními a dramatickými čísly. Pro všechny zúčastněné herce i diváky bylo ve velké tělocvičně postaveno podium s oponou a prostorné vzdušné hlediště. Přehlídka, trvající téměř 3 hodiny, byla velmi pestrá. Zhlédli jsme dramatizace klasických pohádek v podání žáků čtvrté třídy, ale i jejich modernější adaptace nastudované staršími kamarády. Nejstarší herci se nechali inspirovat povídkami Šimka a Grossmana, taneční číslo rozproudilo krev v divácích a vystoupení Tichého zpívání neslyšících dojalo jejich srdce. Potlesk zazněl, účinkující byli odměněni, scéna osaměla. Ale ne na dlouho, za rok se všichni opět setkáme na těchto prknech, která pro nás zatím znamenají svět.
Cesta za pokladem
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2018
Dne 26. 9. 2018 se ve školní družině E. Rošického uskutečnil projektový den „ Cesta za pokladem“.
Žáci 5. tříd se stali kapitány družstev. Vylosovali si barvu svého týmu a stejně barevnou čelenkou se označili všichni členové. Po zvolání týmového pokřiku mohla začít „Cesta za pokladem“. Na jednotlivých stanovištích postupně plnili všechny úkoly.
Své sportovní dovednosti si vyzkoušeli prolézáním pavoučí sítě, házením šiškou na cíl a svou rovnováhu si prověřili na vyvýšených kůlech. V novém altánku se zabývali ekologickými úkoly. Třídili odpad, luštili ekologickou hádanku a zkoušeli odhadnout dobu rozkladu surovin. Na zahradě MŠ se naučili vázat základní uzly, poznávali turistické značky a také potrápili své mozkové závity hlavolamem. V mezičase se všichni snažili podle své fantazie vytvořit z PET víček společnou krásně barevnou mandalu.
Na závěr museli složit mapu ostrova s pokladem. Za úspěšné splnění všech úkolů na jednotlivých stanovištích dostali tajnou indicii, která jim pomohla k nalezení pokladu. A pak se už všichni mohli radovat ze sladké odměny a drobného dárku.
Poznávání tradic Slezska
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2018
24. května se vydali žáci 4. ročníku na návštěvu partnerské školy Szkoły Podstawowe nr 2 im. Świętej Jadwigi w Świerklanach. Žáci prožili dopoledne plné netradičních soutěžních disciplín. Naše družstvo se umístilo na 1. místě a to i přesto, že jsme museli bojovat i s polštinou, protože ta je pro nás opravdu cizí jazyk. Ale nakonec jsme se vždy domluvili.
V průběhu dne jsme se postupně seznámili s některými tradicemi a zvyky ve Slezsku a vzájemně jsme si povídali o tradicích a zvycích, které dodržujeme u nás ve Svinově.
Po návratu jsme se opět pustili do již započaté práce na česko-polském slovníku, který jsme začali tvořit v rámci projektu Mezi námi.
Projekt Otevřená škola
Název projektu: Otevřená škola
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.X/0.0/0.0/16_022/0007133
Název programu: Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Název výzva: Výzva č. 02_16_022 pro Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – šablony pro MŠ a ZŠ pro méně rozvinutý region v prioritní
Realizace projektu: od 1. 9. 2017 do 31. 8. 2019
Projekt je zaměřen na jedno z/kombinaci následujících témat: osobnostně profesní rozvoj pedagogů, společné vzdělávání dětí a žáků, usnadnění přechodu dětí z mateřské školy do základní školy, podpora extrakurikulárních aktivit, spolupráce s rodiči dětí a žáků.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Školní rok 2016/2017
Škola vážně i nevážně 2017
V tomto kalendářním roce jsme získali prostředky z rozpočtu statutárního města Ostravy, oblast školství, k realizaci projektu pod názvem Škola vážně i nevážně 2017.
Projekt se skládá z několika projektových dnů, jejichž aktivity jsou zaměřeny na zkvalitnění a zpestření výuky environmentální výchovy, přírodovědných a technických předmětů.
Zaměříme se na vztahy a vytváření zdravých sociálních vazeb ve třídě. Seznámíme žáky s dodržováním správného životního stylu a to nejen prostřednictvím sportovních aktivit, ale i dodržováním návyků při správném stravování. Ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem v Ostravě-Martinově se seznámíme s činností a povoláním hasičů a žáci se naučí jak správně reagovat při řešení mimořádných událostí. Další projektové aktivity se týkají dramatické výchovy a zručnosti v informačních technologiích. Na jaře se žáci seznámí s tradicemi a zvyky, které jsou specifické pro místo, kde žijí a navštěvují školu. Formou soutěží a aktivit se zaměříme na region Ostravska.
105 let svinovské školy
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2017
Zdá se to až neuvěřitelné, ale dne 20. 9. 2017 uplynulo přesně 105 let od chvíle, kdy byla založena česká měšťanská škola ve Svinově. Na tento významný den se škola důkladně připravila, uspořádala školní akademii, na které vystoupila celá řada žáků základní školy, ať už to byli žáci osmých a sedmých ročníků se svými recitačními a hudebními vstupy, žáci pátých a šestých ročníků s téměř profesionálním tanečním vystoupením, dětičky ze školní družiny s pásmem lidovým, úžasný Zvonoklíček, nepřekonatelní deváťáci s Cimrmanovým Dobytím severního pólu, či samotní pedagogové školy.
Krásnému odpolednímu představení, které bylo koncipováno jako pocta svinovské škole a které zakončili společnou písní všichni účinkující, předcházel den otevřených dveří, kdy se doslova a do písmene otevřely veškeré dveře školní budovy na ulici Bílovecká 10, kam mohli zavítat bývalí i současní žáci, pedagogové, příznivci, podporovatelé…, zkrátka všichni, které naše škola zajímá a baví, a v každých dveřích také mohli díky prezentacím zavzpomínat a pokochat se, jak se škola v průběhu let měnila a rozvíjela se.
V závěru náročného, ale přesto pestrobarevného a milého dne byla slavnostně odhalena pamětní deska se jménem současného ředitele školy Mgr. Zdeňka Ivanča u památného stromu – lípy, která byla zasazena před pěti lety u příležitosti oslav 100. výročí založení školy.
Děkujeme všem návštěvníkům za podporu, účinkujícím za odvahu, ale hlavně všem participujícím kolegyním a kolegům za jejich nadšení… a těšíme se zase za pět let J.
Alexandra Vavrošová
Vítání jara
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2017
V úterý 11. dubna jsme se opět vydali k Porubce, abychom se rozloučili se zimou.
Nachystali jsme lítečka, to jsou jarní proutky se stuhou, z přírodního materiálu jsme vyrobili Mařenu a pozvali jsme děti z našich mateřských škol a naší školní družinu E. Rošického.
Cestou k Porubce jsme prozpěvovali lidová pořekadla a popěvky.
Na místě nás čekali svinovští hasiči, aby nám pomohli Mařenu zapálit a bezpečně vhodit do Porubky. Mařena
hořela a pomalu plula po proudu Porubky, měli jsme skutečnou radost a s velkou chutí jsme se pustili do
sladkého cukroví.
S lítečky a dobrou náladou jsme se vrátili zpět do školní budovy.
Země 2017
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2017
Dne 21. dubna 2017 se konal v naší škole projektový den „Země 2017“.
Jako každoročně byli do projektového dne zapojeni žáci 3.-5. ročníku, kterým tento den připravili pedagogové naší školy společně s žáky 8. a 9. ročníku.
Letos žáci prošli celkem 7 stanovišť, kde si formou soutěží upevnili znalosti z ekologie, přírodovědy a první pomoci. V dílnách se seznámili s druhy dřevin a jejich zpracováním. Společně s žáky 9. ročníku prováděli některé z chemických a fyzikálních pokusů. V tělocvičně si vyzkoušeli i svou tělesnou zdatnost nutnou k pobytu v přírodě.
Soutěžní přehlídka školních divadel 2017
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2017
Dne 18. května 2017 uspořádala ZŠ a MŠ Ostrava Svinov, p.o. pro své žáky a žáky dalších spřátelených základních škol již druhý ročník nesoutěžní přehlídky divadelních představení realizovány v rámci projektu Škola vážně i nevážně 2017. Naše pozvání přijala ZŠ Olbramice, ZŠ Krásné Pole a ZŠ pro sluchově postižené v Ostravě s různě početnými skupinkami herců, z řad pořádající školy vystoupilo 6 tříd s hudebními, tanečními a dramatickými čísly. Pro všechny zúčastněné herce i diváky bylo ve velké tělocvičně postaveno podium s oponou a prostorné vzdušné hlediště. Přehlídka, trvající téměř 4 hodiny, byla velmi pestrá. Zhlédli jsme dramatizace klasických pohádek v podání nejmenších účastníků z druhých tříd i jejich modernější adaptace, nejstarší herci se pokusili Dobýt severní pól, dvě taneční čísla rozproudila krev v divácích a vystoupení Nely Havelkové a Tichého zpívání neslyšících dojalo jejich srdce. Potlesk zazněl, účinkující byli odměněni, scéna osaměla. Ale ne na dlouho, za rok se všichni opět setkáme na těchto prknech, která pro nás zatím znamenají svět.
Soutěž v počítačové prezentaci 2017
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2017
Dne 9. 11.2017 se uskutečnil druhý ročník soutěže v programování. Zúčastnily se základní školy z Krásného Pole, Polanky, Olbramic a samozřejmě se zúčastnila i naše svinovská základní škola, která byla zároveň i pořadatelem. Celkem bylo šestnáct týmu ve dvou kategoriích. Děti si mohly vybrat ze tří témat: Lysá hora, Co mě baví nebo Česká nej… Nejčastějším tématem byla Lysá hora. Děti měly na vypracování prezentace dvě hodiny. Prezentace se všechny velice povedly a pro zúčastněné to byla zábavnější forma informačních technologií. Každý tým byl na konci odměněn hodnotnými cenami. Prezentiáda byla financována z projektu Škola vážně i nevážně 2017.
žákyně 9. ročníku Vojtášková B., Sovová M. a Nováčková K.
Chlebíček na cestě kolem světa
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2017
V měsíci listopadu se žáci druhého stupně věnovali zdravé výživě, studené kuchyni, pokrmům typickým v různých evropských zemích. Žáci s oblibou vyhledávali ty nejrozmanitější recepty, jež sami byli vzhledem ke svým kulinářským dovednostem schopni realizovat, porovnávali specifika středozemské a kontinentální kuchyně. Velmi vítané bylo především německé vaření, které se konalo na naší škole už podruhé a kterého se zúčastnili převážně žáci 9. třídy. V předvečer hlavní soutěže zavládl v mnoha kuchyních našich žáků čilý ruch a vařilo se a vařilo. A jako bonus si každá kuchařská dvojice nafilmovala krátký humorný záznam o vlastním vaření. Druhý den pak porota vyhlásila nejlepší pokrm, nejhezčí prezentaci jídla a nejvtipnější video. Autoři byli věcně odměněni, dobroty zkonzumovány. Akce se vydařila a my doufáme, že i příští rok bude účast dětí hojná.
Chci se stát Soptíkem
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2017
Ve dnech 6. a 7. června 2017 probíhaly ve ŠD E. Rošického projektové dny ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2017 pod názvem Chci se stát SOPTÍKEM. Celé dva prosluněné dny se nesly v duchu záchranářství. Na tuto akci byly pozvány i děti ze ŠD Bílovecká 10 ve Svinově.
Během prvního dne si děti mohly na vlastní kůži vyzkoušet, jak pomoci různě zraněným osobám, ošetřování, a jak by vypadalo volání na záchrannou službu.
Akci podpořili dobrovolní hasiči z Nové Vsi, kteří poskytli dvě hasičská vozidla a odborný výklad. Děti mohly nahlédnout do aut, vyzkoušet si různé pomůcky, včetně stříkání z hadice.
Druhý den děti statečně soutěžily v disciplínách s hasičskou tématiku na pěti stanovištích školní zahrady a nově postaveného hřiště. Celou akci doprovázela skvělá nálada, sportovní duch a spousta sladkých odměn. Nakonec všechny děti obdržely osvědčení a staly se úspěšnými Soptíky.
Děti si odnesly spoustu zážitků, ale také nových vědomostí, které by v budoucnu mohly potřebovat.
Adaptační kurz
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: ŠKOLA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ 2017
Ve dnech 21.–22. září 2017 se na naší škole konala další z aktivit realizovaných v rámci projektu „Škola vážně i nevážně 2017“ financovaného z rozpočtu statutárního města Ostrava. Pro žáky 6. ročníku byl připraven dvoudenní adaptační kurz. Realizátorem projektu byli lektoři Střediska volného času Ostrava-Zábřeh, p.o.. Kurzu se kromě žáků účastnili i třídní učitelka, školní metodik prevence, školní psycholog a asistentka pedagoga.
Celé dva dny se nesly v duchu vstřícné a přátelské atmosféry. Pro chlapce a děvčata byla připravena spousta aktivit, při kterých se všichni nejen skvěle bavili, ale díky nimž došlo hlavně ke vzájemnému poznání a stmelení nového kolektivu. Díky finanční podpoře SRPŠ si děti mohly večer pochutnat
na výborné pizze. K největším zážitkům pak patřila společně strávená noc ve škole.
Hlavním cílem programu bylo vzájemné poznání spolužáků mezi sebou, ale také vytvoření nových vazeb mezi žáky a jejich novým třídní učitelkou. Věřím, že se nám tyto cíle podařilo během uplynulých dvou dnů úspěšně naplnit.
Mgr. Svatava Zeinerová
Stmelovací workshop
V rámci projektu Škola vážně i nevážně 2017 se žáci 5., 7. a 8. ročníků zúčastnili stmelovacích workshopů.
Stmelovací workshopy byly zaměřeny na základní sociální dovednosti nutné pro fungování vztahů v třídním kolektivu, nalezení svého místa ve skupině i mimo. Program připravili lektoři ze Střediska volného času Ostrava-Zábřeh.
Zúčastnili se jich žáci 5. ročníku a to v termínech 24. 10., 7. 11. a 9. 11.
Žáci 7. ročníku 11. 10. a žáci 8. ročníku 18. 10.
Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava
Naše škola je zapojena v projektu „Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava“,
reg. č. CZ.02.3.61/0.0/0.0/15_007/0000212
Více informací o projektu naleznete na webových stránkách
http://socialnizaclenovani.ostrava.cz/vzvdelavani/projekt-rozvoj-rovneho-pristupu/
Projekt je spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů (OP Výzkum, vývoj a vzdělávání), státního rozpočtu České republiky a spolufinancován z rozpočtu statutárního města Ostravy.
Dopravní výchova na 2. stupni – projektový den
Dopravní výchova a chování za mimořádných událostí se staly náplní projektového dne, který se uskutečnil 26. dubna (pro žáky 6. a 7. ročníku) a 28. dubna (pro žáky 8. a 9. ročníku).
Znalosti a schopnosti z těchto oblastí života si žáci prověřili na čtyřech stanovištích, která pro ně byla připravena. Na školním hřišti si v rámci jízdy zručnosti vyzkoušeli své cyklistické dovednosti, v učebně IVT si otestovali své znalosti pravidel silničního provozu, v učebně přírodopisu se v rámci zdravovědy věnovali nácviku první pomoci a na stanovišti POKOSu se zabývali přípravou občana k obraně státu a chováním člověka za krizových situací.
Školní rok 2015/2016
Škola vážně i nevážně 2016
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: Škola vážně i nevážně 2016
Téma podpory: 1. Celoroční i jednorázové volnočasové aktivity, významné akce celoměstského charakteru, mezinárodní spolupráce pro žáky základních škol, studenty středních škol a klienty školských zařízení zájmového vzdělávání
Termín:1.3.2016 – 30.11.2016
Projekt se skládá projektových aktivit zaměřených na zkvalitnění výuky přírodovědných a technických předmětů, čtenářské gramotnosti, dramatické výchovy, zručnosti v informačních technologiích. Formou soutěží, výstav a prezentací v Power Pointu se zaměříme na region Ostravsko a připomeneme si významnou osobnost českých dějin. Blíže se seznámíme se s tradicemi a zvyky, které jsou specifické pro místo, kde žáci žijí a navštěvují školu.
Publicita:
https://svinov.ostrava.cz/cs/o-svinove/zpravodaj/rok-2016/copy_of_Letni_vydani_2016_final.pdf
Vítání jara
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: Škola vážně i nevážně 2016
22. března 2016 proběhl ve školní družině projektový den „Vítání jara“.
Předem jsme si vše pečlivě přichystali. Mařenu jsme společně vyrobili z přírodního materiálu ve školní družině, nachystali jsme lítečka, což jsou jarní proutky se stuhou, ve školní jídelně jsme vykrájeli z těsta cukroví, které nám pak paní kuchařky upekly.
Pozvali jsme děti z našich mateřských školek a naší školní družinu E. Rošického a společně jsme vynesli „Mařenu“ – symbol končící zimy. Cestou jsme prozpěvovali lidová popěvky a říkadla. U Porubky nás už čekali svinovští hasiči, aby nám pomohli Mařenu zapálit a bezpečně vhodit do potoka. Mařena hořela a pomalu plula po proudu Porubky.
I když nám počasí nepřálo, nám to nevadilo. Měli jsme radost, s velkou chutí jsme se pustili do sladkého cukroví a s
lítečky a dobrou náladou jsme se vrátili zpět do tepla školní budovy.
Země 2016
Projekt je financován z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství
Název projektu: Škola vážně i nevážně 2016
Dne 18. dubna 2016 se konal v naší škole projektový den „Země 2016“. Žáci 3.-5. ročníku se seznámili s problematikou lesa, druhy dřevin a jejich zpracováním, alchymisté 9. ročníku zaujali diváky, mladší spolužáky, připravenými chemickými pokusy, vzpomněli si také na pohádku o Popelce a třídili místo hrachu a čočky kovové hobliny a písek.
Na dalších stanovištích si formou soutěží upevnili znalosti z ekologie, přírodovědy, první pomoci a vyzkoušeli si i svou tělesnou zdatnost nutnou k pobytu v přírodě.
Po stopách Karla IV. – projektové dny
Při plánování prvního projektového dne jsme přemýšlely, jak dětem přiblížit osobnost Karla IV. a zároveň je naučit i něco ze školních kompetencí. Rozhodly jsme se vyzkoušet spolupráci dvou ročníků – třetího a sedmého, a to zejména při společném čtení. Projektového dne se účastnilo 40 žáků. Ve smíšených skupinách se nejdříve zamýšleli nad osobou dobrého panovníka. Jaké má povinnosti? Co musí panovník dělat, aby jeho země prosperovala? Jak se musí na svou roli panovníka připravovat? To jsou některé z otázek, na které žáci odpovídali. Po společném sdílení následovalo čtení dvoustránkového textu o životě a díle Karla IV. Toto čtení probíhalo ve dvojici – sedmák se třeťákem četli střídavě text a po každém odstavci plnili úkoly v pracovním listě. Všichni sedmáci se svého úkolu rádce a průvodce zhostili na výbornou. Přála bych vám ten pohled do třídy, kde sedí 40 dětí, hlavy skloněné nad prací, třídou se nese jen tichý šepot!
Nabyté informace si žáci vizualizovali pomocí krátkého videa a prezentace s fotkami. V posledních dvou hodinách si žáci sami volili téma své další práce. Vybírali si jeden ze sedmi úkoly (např. Nakresli časovou osu a na ni vyznač nejdůležitější události ze života Karla IV.; Sestav rodokmen Karla IV. a jeho manželek; Napiš Karlovi IV. dopis, ve kterém vyjádříš svůj obdiv k němu). Jedním z úkolů bylo napsat oslavnou báseň o Karlovi IV. Jak si s tímto úkolem poradil Denis Pščolka ze sedmého ročníku, můžete posoudit sami…
Když Kája přišel, byla to tady velká díra.
Naštěstí zde zřídil harmonii všeho míra.
Ty nejkrásnější stavby postavit nechal,
ba ani most či zeď nevynechal.
Vzdělání si taktéž velmi vážil
a s papežem pražské arcibiskupství zažil.
Stal se z něj ten nej císař,
byl to taky fajn písař.
Diplomat byl, jak se slušelo a patřilo,
jemu a Čechám se pořád jenom dařilo.
Wau, ten chlap čtyři manželky měl!
Jak jsem již naznačil, sepsal pár hezkých děl.
Svůj život si plně užíval,
i když na zápal plic už umíral.
Prostě to byl dobrák od kosti
a učinil svému životu za dosti.
Umřel, protože neměli černá auta
a taky že před spaním nedělal čtyři salta.
Právem se mu přezdívalo „Otec vlasti“,
starat se o ni se rovnalo té nejkrásnější slasti.
Po něm na trůn nastoupily pouhé náhražky,
někteří byli horší než lecjaké vyrážky.
Na závěr jsme se vrátili kúvodní aktivitě a přemýšleli jsme, zda Karel IV. splňuje naše kritéria pro dobrého panovníka. Jednohlasně jsme se shodli, že ano. Shodli jsme se na tom, že KAREL JE KING!
Druhý projektový den věnovaný Karlu IV. byl realizován „přímo na místě činu“. Padesát žáků naší školy se zúčastnilo jednodenního výletu do Prahy. Cílem této exkurze byla návštěva pamětihodností spjatých s dobou vlády Karla IV. Žáci si zde mohli na vlastní oči prohlédnout stavby a památky, se kterými se v průběhu prvního projektového dne seznámili. Výlet do našeho hlavního města se vydařil a žáci se již nyní těší na další aktivity spojené s tímto projektem.
Mgr. Jiřina Hrbáčová
Soutěž v počítačové prezentaci 2016
Dne 13. 10. 2016 proběhl na naší škole první ročník soutěže v tvorbě počítačové prezentace. Soutěže se zúčastnilo celkem 16 dvojic ze tří základních škol – ZŠ Ostrava-Svinov, ZŠ Krásné Pole a ZŠ Olbramice. Soutěž byla vyhlášena pro dvě věkové kategorie – první pro žáky 5. tříd a druhá pro žáky 6. tříd a 7. tříd.
Témata letošního prvního ročníku se týkala Ostravy (Ostrava město sportu, ZOO Ostrava, Historie Ostravy, Ostravské osobnosti,…)
Soutěžící měli na tvorbu prezentace dvě hodiny a po přestávce museli svoje výtvory krátce představit. I přes velkou časovou tíseň měli výsledné prezentace vysokou úroveň a porota měla velmi těžkou práci vybrat ty nejlepší.
Všichni zúčastnění si jako odměnu za svou snahu odnesli flashdisk a ti nejlepší krásné hodnotné ceny.
Peníze na odměny a technickou podporu byly získány z projektu „Škola vážně i nevážně 2016“ financovaného z rozpočtu statutárního města Ostravy – oblast školství.
Hlavním cílem soutěže byl rozvoj a hlavně porovnání počítačové a informační gramotnosti žáků různých škol, a to se nám myslím podařilo. Po kladných ohlasech u dětí rádi připravíme příští rok druhý ročník.
Multifunkce využití: Zakoupené multifunkční zařízení bylo při soutěži použito takto:
Tisk formulářů pro registraci
Tisk pravidel a propozic
Tisk hodnotících archů pro porotu
Tisk náhledu prezentací pro prezentující a tisk vítězných prezentací na nástěnku
Skenování materiálů a fotografií z tištěných publikací o Ostravě
Dále bude zařízení používáno při výuce informatiky – tematický celek – Práce se skenerem
Přehlídka školních divadel
Dne 18. května 2016 se na naší škole konala další z aktivit realizovaných v rámci projektu „Škola vážně i nevážně 2016“ financovaného z rozpočtu statutárního města Ostrava. Žáci druhého stupně nastudovali pod vedením učitelů tři zcela odlišná dramata – Malého prince, Noc na Karlštejně a Červenou karkulku v angličtině a uvedli je na školním jevišti nejen před svými spolužáky, ale i ostatními pozvanými soubory, s nimiž porovnávali své výkony. A tak jsme mohli být svědky zajímavých hereckých výkonů dětí ze ZŠ Heleny Salichové v Polance, ze ZŠ Krásné Pole, ze ZŠ pro sluchově postižené v Ostravě-Porubě.
Repertoár byl opravdu široký, viděli jsme zpívané vystoupení v krojích, pásmo ze Starých pověstí českých, tři úsměvné pohádky a Tiché zpívání nedoslýchavých dětí. Program byl nabitý, výkony všech účastníků předčily očekávání a vybrat toho nejlepšího bylo nemožné. Organizátoři se proto rozhodli ocenit několikatýdenní snahu a práci všech kolektivů a motivovat je tak do dalšího ročníku soutěže, jež se pravděpodobně uskuteční opět v květnu příštího roku. Doufáme, že se akce všem účastníkům líbila, pochvaly potěšily srdce učitelů, ceny duše herců a příjemná atmosféra byla motivací všem do dalšího ročníku.
Mgr. Petra Bystroňová
Modernizace výuky fyziky a chemie
Hlavním cílem projektu Modernizace výuky fyziky a chemie, registrační číslo CZ.1.10/2.1.00/30.01555, realizovaný v ZŠ a MŠ Ostrava-Svinov, p.o. je výuka fyziky a chemie názornou a zábavnou formou, která žákům a učitelům fyziky a chemie umožní netradiční pohled na fyzikální a chemickou problematiku. Projekt je zaměřen na výuku fyziky a chemie pro druhý stupeň základní školy, resp. pro 6. až 9. ročník ZŠ. Žákům projekt umožní snadnější a zábavnější osvojení probírané látky, pochopení daného fyzikálního nebo chemického problému, které mohou uplatnit a využít v každodenních životních souvislostech, umožní zlepšit znalosti tak, aby byly na úrovni technického vývoje a odpovídaly požadavkům zaměstnavatelů na trhu práce. Stejně tak by měl projekt pomoci pedagogům s efektivní výukou těchto náročných předmětů. V tomto ohledu by měla také výrazně napomoci zvýšit kvalitu výuky nově vybavená fyzikální a chemická učebna. Projekt je dotován 85% z prostředků EU a 15% z rozpočtu MOb Svinov, který celý projekt předfinancoval.
Z operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v roce 2015 realizujeme tyto projekty
„Čtení nás baví“
Výzva č. 56 je vyhlašována v prioritní ose 1 – Počáteční vzdělávání, v oblasti podpory 1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání OP VK. Mezi cíle oblasti podpory 1.1 patří mj. podpora realizace kurikulární reformy škol a školských zařízení a podpora výuky cizích jazyků a v cizích jazycích. Výzva č. 56 je blíže zaměřena na rozvoj čtenářství a čtenářské gramotnosti, výuku cizích jazyků a podporu výuky matematiky, přírodovědných a technických oborů.
Realizované šablony klíčových aktivit:
1. Čtenářské dílny jako prostředek ke zkvalitnění čtenářství a čtenářské gramotnosti.
2. Zahraniční jazykový kurz pro učitele.
„Moderní dílna“
Výzva č. 57 je vyhlašována v prioritní ose 1 – Počáteční vzdělávání, v oblasti podpory 1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání OP VK. K cílům oblasti podpory 1.1 patří mj. podpora realizace kurikulární reformy škol a školských zařízení a podpora výuky cizích jazyků a v cizích jazycích. Výzva č. 57 je zaměřena na rozvoj technických dovedností a na rozvoj výuky anglického/německého/francouzského jazyka formou blended learningu. Rok 2015 byl MŠMT vyhlášen jako rok technického vzdělávání a z tohoto důvodu byla vyjádřena i podpora technických dovedností žáků na základních školách.
Realizované šablony klíčových aktivit:
1. Rozvoj technických dovedností žáků na druhém stupni základní školy.